Svenska skyltdockan hyllas över världen

Publicerad 2013-03-16

Här är bilden som sprids som en löpeld på nätet.

Nu hyllas både Sverige och butiken som använder skyltdockan – för att den inte är lika pinnsmal som sina ”kollegor”.

Bilden föreställer skyltdockor som är något fylligare än vad skyltdockor brukar vara. Den publicerades redan hösten 2010 av Rebecka på bloggen Becka.nu, men sprids nu som en löpeld på nätet efter att den snappats upp och lagts ut av Facebookgruppen ”Women's Rights News” – som hyllar klädbutiken.

Tiotusentals gillar

På bara några dagar har bilden fått nästan 60 000 likes samtidigt som den delats av nästan 18 000 personer.

Många som kommenterat bilden tycker att andra butiker ska ta efter.

”Det skulle verkligen få många kvinnor att må bättre över sig själva”, skriver en av dem.

En annan skriver: ”Sverige ligger ljusår före Nordamerika.”

Många medier runt om i världen har också uppmärksammat skyltdockorna, bland andra Fox News, Huffington Post, Daily Mail och Msn News.

"Våra kunder ser olika ut"

Många spekulerar också i vilken butik bilden är tagen och det har bland annat i flera medier felaktigt uppgivits att den är från H&M.

I stället är det Åhléns som har skyltdockorna i sina butiker.

– Sedan flera år tillbaka har vi skyltdockor i olika storlekar, för alla våra kunder ser olika ut, säger Therèse Johnsson Sundberg, vikarierande informationschef på Åhléns, till Aftonbladet.

– För oss är det helt naturligt, vi försöker spegla hur det ser ut i samhället.