Grön ungdom: MP har feg klimatpolitik

Publicerad 2013-02-13

Lorentz Tovatt.

Han har inte hunnit väljas till språkrör för Grön Ungdom men kritiserar redan moderpartiet.

Lorentz Tovatt tycker att Miljöpartiets klimatpolitik är för feg:

– Vi är inte bundna av det rödgröna samarbetet längre och kan verkligen föra ut vår politik. Då är det fegt att inte göra det rakt av.

Miljöpartiet fick motta en rejäl känga efter partiets skuggbudget i höstas. Enligt Centerpartiet innehöll den en rejäl skattechock eftersom Miljöpartiet vill höja bensinskatten med 70 öre per liter.

Det var inte första gången som MP sträckte ut hakan när det kommer till koldioxidskatten. Redan innan det rödgröna samarbetet föreslog partiet en skattehöjning med två kronor. Den höjningen vill nu partiets ungdomsförbund Grön Ungdom ha tillbaka.

”En mer progressiv nivå”

– Vi är inte bundna av det rödgröna samarbetet längre och kan verkligen föra ut vår politik. Då är det fegt att inte göra det rakt av, säger Lorentz Tovatt, som föreslagits till språkrör av ungdomspartiets valberedning.

Under det rödgröna samarbetet sänktes kravet till 49 öre. Tovatt är kritisk till att Miljöpartiet inte har höjt det mer sedan dess.

– Därefter borde man gå tillbaka till en mer progressiv nivå. Det har man inte om man nöjt sig med 70 öre. Det är helt enkelt inte tillräckligt om man ska gå på vad forskningen säger att vi behöver för att klara av klimatkrisen, säger han.

MP: En bra början

Miljöpartiet har fortfarande den högsta nivån jämfört med riksdagens övriga partier. Lorentz Tovatt tycker att partiet har blivit för bekvämt och öppnar även för att koldioxidskatten kan börja gälla för andra varor, till exempel mat och kläder.

Enligt honom är det en början på vad han kallar den gröna omställningen.

– Just nu är man fast i ett beroende av fossila bränslen. Om man ska ta sig ur det måste man börja redan nu, säger Lorentz Tovatt.

Miljöpartiets miljöpolitiska talesperson, Helena Leander, hävdar att det fattas underlag för vad som är en lämplig nivå.

– Vi har ju egentligen inga bedömningar att basera oss på när vi ska ta fram den optimala koldioxidskattenivån. Mer än att vi bör börja höja. Vi tror att 70 öre, det är det klimatberedningen föreslog 2008, är en bra början.