Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Drömmarna viktigare än lönen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-15

Så väljer vi våra yrken.

I Tema Högskolas stora enkät är svaret entydigt: när man väljer yrke går man efter sina drömmar.

Vilket yrke drömmer du om?

Vad ska man satsa på när man väljer utbildning – möjligheterna att få jobb eller det man innerst inne drömmer om?

Enligt vår enkät verkar de flesta gå efter det senare. Över 14.000 personer svarade på frågan ”Vad är viktigast när man ska välja yrke?”. En stor majoritet röstade på den egna drömmen, medan bara var fjärde svarade chanserna till jobb. Hög status kom sist, med bara drygt två procent av rösterna.

Pengar inte viktigt

– Jag har helt valt efter mina intressen och inte efter hur chanserna att få jobb ser ut. Det utbildas inte så många kemilärare, så jag hoppas att chanserna är goda, säger Bente Juel, lärarstudent i Uppsala

– Jag väljer inte det här för att kunna tjäna pengar. Det är en osäker bransch, men ett fantastiskt jobb och mitt mål är ju att kunna försörja mig som operasångerska, säger Paulina Pfeiffer, som studerar på Operahögskolan i Stockholm.

Att själva utbildningen är rolig fick kanske lite oväntat ganska få röster, bara drygt sex procent valde det alternativet.

Väljer företag man tror på

Undersökningsföretaget Cosmos Communications har tittat på ungdomars val och ställningstagande i undersökningen Ungdomsbarometern. Många ungdomar svarar där att de väljer yrke och arbetsgivare utifrån möjlighet att jobba utomlands, om de gillar produkten och tror på företagets affärsidé och hur hög lönen/status är.

– 15-åringar väljer företag som finns i deras närhet, produkter de gillar och som ligger nära deras intressen. Till exempel är Microsoft populärt bland unga killar och H&M bland tjejer, säger Peder Gunnarson, ansvarig för Ungdomsbarometern.

– Bland dem som är över 20 år är bilden mer nyanserad och företag som är okända för en femtonåring kan vara intressanta alternativ för en 24-åring. Företag har mycket att vinna på att tidigt etablera sig som en kul arbetsgivare fortsätter han.