Är du flygrädd? Läs inte det här

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-01

Händelserna som kunde blivit katastrofer

Skärrad Mikael Täckenström satt i ett plan som började lukta rök. ”I dag tänker jag till en extra gång innan jag tar flyget.”

Rekordmånga allvarliga flygincidenter anmäldes förra året.

Motorer som brinner, plan som är nära att kollidera och tryckfall i kabinen.

– Det sa ”bam”. Sen trillade gasmaskerna ner, säger Mikael Täckenström, 29.

Mikael Täckenström.

Förra året rapporterades 4 000 incidenter till Transportstyrelsen, händelser som på något sätt har påverkat trafiksäkerheten – allt från haverier till ”småsaker”. Det är ungefär 1 000 fler mot ett normalår.

Men det är de allvarliga flygincidenterna som har ökat mest. Händelser som har varit nära att leda till ett haveri.

Förra året gjordes 26 sådana anmälningar, vilket är rekordmånga.

– Men vi ser inga indikationer på att flygsäkerheten har försämrats, säger Henrik Lundberg, chef för analyssektionen på Transportstyrelsen.

Måste anmäla

I stället kopplar han ökningen till den nya lag som trädde i kraft 1 juli 2007 som säger att all flygpersonal är skyldig att anmäla händelser som kan äventyra säkerheten ombord. Något som tidigare var frivilligt.

Betyder det att man tidigare i hög grad har struntat i att anmäla?

– Ja, så kan det vara, men det är inget jag vill spekulera i.

Mikael Täckenström glömmer aldrig flygdramat på väg hem från Bromma till Malmö för drygt två år sedan.

Efter en knapp halvtimme small det till rejält i kabinen.

Luckorna ovanför huvudet sprängdes loss. Syrgasmaskerna flög ner. Och det luktade bränt.

Kvar i minnet

– Då högg det till i hjärtat ordentligt. Folk var riktigt skärrade.

Den gången meddelade piloten att det var ett tekniskt fel. Men händelsen har satt spår.

– I dag tänker jag till en extra gång innan jag tar flyget, särskilt sedan jag blev pappa nyligen.