Henrik flydde brinnande tåget med fyra barn
Publicerad 2018-07-27
Femton minuter efter att de klivit på SJ-tåget började det smälla och spraka bara en meter bakom ryggen på Henrik Strömbergs tioåriga dotter Saga.
– Det blev helt rökfyllt och kom fem–sex höga explosioner i kupén, säger han till Aftonbladet.
När Aftonbladet pratar med Henrik Strömberg står han vid stationen i Falköping tillsammans med sina döttrar Freja och Saga, 12 och 10 år, och deras kompisar Alice och Mio Molin, båda 13 år.
– Vi fick kasta oss ut och gå 25 minuter tillbaka till perrongen i 35-gradig värme. Det är stekhett, säger han.
Höga ”explosioner” i kupén
Han berättar att branden bröt ut alldeles bakom deras platser i tågvagnen.
– Och det kunde gått mycket värre. Bara någon meter bakom barnens ryggar sköt det som blixtar och kom flera höga explosioner. De blev livrädda, säger Henrik Strömberg.
– Vi i kupén hjälptes åt att ta oss längst bak i vagnen och ut på spåret, innan jag insåg att våra telefoner, packning och Sagas skor var kvar i tåget. När jag skyndade mig in för att hämta våra saker smällde det igen.
Familjen Strömberg och syskonen Molin klarade sig utan fysiska skador men är väldigt omtumlade.
– Barnen är skärrade. Det här var Sagas första tågresa. Nästa vecka ska vi till Stockholm men nu säger hon att hon aldrig vill åka tåg igen.
Sällskapet befinner sig på väg hem till Härnösand efter en veckas badmintonläger i Göteborg, och hade beräknad ankomsttid 23.30 i kväll.
– Men nu vet jag inte hur det blir. Det är noll info från SJ, det var ingen röst i högtalarna ombord eller någon i personalen som klev fram och visade vägen, säger Henrik Strömberg.
Hur lång tid den redan långa hemresan nu kommer att ta har de ingen aning om.
– Jag beställde en taxi för 45 minuter sedan men har inte sett till den. Det står cirka 200 strandade passagerare här. Vi bor i Härnösand men Alice och Mio ska ända upp till Umeå.
SJ: ”Blev en spontanevakuering”
Tobbe Lundell är tillförordnad presschef vid SJ.
– Jag kan inte kommentera deras enskilda upplevelse, men det som hände var att en generator blev överhettad och det skedde en spontanevakuering innan personalen hann planera en evakuering eller gå ut med info.
– Det är just nu bussar på väg till Falköping för att föra resenärerna vidare mot sina destinationer.
Hur tar sig passagerarna ut ur tåget vid en ”spontanevakuering?”
– Det finns nödöppnare vid dörrarna.
Enligt Tobbe Lundell har man strax efter klockan 17 fått klartecken att köra in tåget till Falköpings central för att det inte ska blockera spåret.
– Men det finns också andra problem på sträckan med solkurvor på spåren som också ställer till förseningar.
Den gemensamma nämnaren för problemen är ju hettan, har ni gjort något för att förebygga incidenter i värmeböljan?
– Vi har jobbat med våra underhållsleverantörer men det är svårt att hinna med i den extrema hettan som är. Och det är inte bara värmen som är problemet utan även torkan som gör att det samlas mer damm i luftfilter ombord.