Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Aftonbladet mäktigast på Tiktok: ”Jätteroligt”

Publicerad 07.00

Aftonbladet på plats i Eskilstuna i april 2024. En intervju som fick 2 miljoner visningar på Tiktok.

Av alla svenska konton på Tiktok är Aftonbladet mäktigast, enligt en färsk rapport.

Viktor Adolfsson, chef på socialamedierredaktionen, är glad över beskedet.

– Det är ett kvitto på att det vi gör uppskattas av många unga, säger han.

Aftonbladet är mäktigast på Tiktok.

Det framgår i Mediaakademins maktbarometer för 2024 som publicerades under tisdagsmorgonen.

Engagemanget hos de 500 största svenska kontona har också ökat. Jämfört med förra året postades 12 procent fler inlägg.

Aftonbladet har stigit sex platser och är nu etta. På andra plats kommer ”Wonderboi” följt av Emelie Nilsson. Först på fjärde plats kommer nästa svenska medie – Expressen. På femte plats finns Kevin Bang.

Viktor Adolfsson är chef på Aftonbladets socialamedierredaktion.

– Det känns jätteroligt. Vi har bara varit på Tiktok i två och ett halvt år och att vi redan anses vara mäktigast och passerat våra konkurrenter ganska ordentligt känns jätteroligt. Det är ett kvitto på att det vi gör uppskattas av många unga, säger han.

Han tror att framgångsreceptet är det starka engagemanget och lagarbetet på hela tidningen.

– Medan andra är mer personberoende har vi byggt upp en laganda av att alla vill vara med och bidra. Det är smartare att många är med och bidrar än att en eller två personer är ansvariga för att göra allt innehåll.

Dessutom tror han att den berömda Aftonbladet-”mixen” bidrar. Som att man rapporterar om nöje, människor och roligare nyheter.

Dragning för journaliststudenter om vad Aftonbladet gör på sociala medier.

Vad har varit delmålen?

– Först skulle vi komma ikapp Expressen, det gjorde vi förra året. Nu har vi över 50 000 fler följare än dem och ännu mer när det gäller TV4 och SVT. Sen passerade vi Lilla Aktuellt för ett år sedan, något vi inte trodde att vi skulle klara av. Det var ett drömmål.

Han förklarar att nyhetsinnehåll nu blivit en ganska stor del av Tiktok, och att det verkar växa. Det framgår också i Maktbarometern.

– Nu bygger vi ett otroligt starkt varumärke hos unga. Alla som följer oss får en relation till Aftonbladet. Och det kan vara nog så viktigt i framtiden när man blir äldre och kanske ändrar sitt beteende och går in på nyhetsappar mer än idag, säger Viktor Adolfsson.

Här är Aftonbladets mest sedda inlägg:


3,4 miljoner: Allahu akbar skrek eleven och slängde in ryggsäck i klassrummet:

TikTok - Make Your
Day

2,9 miljoner: Marcus eller Martinus? – Med Emma Gunnarsen:

TikTok - Make Your
Day

2,9 miljoner: Victoria är en av de yngsta med ALS i Sverige:

TikTok - Make Your
Day

2,5 miljoner: 15-åriga Eliaz satt i Jetline vid dödsolyckan:

TikTok - Make Your
Day

2,4 miljoner: Här attackeras komikern av ordningsvakter:

TikTok - Make Your
Day

Följ ämnen i artikeln