Stora problem för Swedbank under fredagen
Uppdaterad 2020-02-21 | Publicerad 2020-02-14
Svenska kunder drabbades under morgonen av stora betalningsproblem.
Under eftermiddagen hade många kunder fortfarande problem att betala och logga in på banken.
Bland de drabbade fanns Coops kunder, då matjättens betalningar går via Swedbank.
Enligt Swedbank var det ett driftstopp som gjorde att alla bankens tjänster slogs ut vid 01-tiden. Det gick till exempel inte att betala med kort eller eller att gå in på storbankens hemsida eller app.
08.45 meddelade Swedbank att kortbetalningarna är igång igen.
– Kortbetalningarna funkar och kundcenter är igång, men det är begränsad kapacitet och köer kan förekomma, säger Unni Jerndal, presschef på Swedbank.
Vid 14:15 skrev banken på sin Facebooksida att en del av problemen kvarstår.
”Status är att kortbetalningar fungerar och det går bra att ringa till oss. Vi har tyvärr fortfarande problem med appen och internetbanken och vi fortsätter att arbeta intensivt med att lösa problemet. Vi återkommer så snart vi har mer information. Vi ber återigen om ursäkt och kan bara hoppas på er förståelse”
Kompenserar kunder
Problemet ska vara ett tekniskt fel.
– Vi ber verkligen våra kunder om ursäkt och kommer att kompensera kunder som lidit ekonomisk skada, säger Unni Jerndal.
Kunder som drabbats ekonomiskt kan höra av sig till Swedbank med en reklamation. Det går att göra via kundtjänsten, sitt bankkontor eller en reklamationsfunktion som finns på webben.
Driftstörningarna påverkade även betaltjänsten Swish, men de problemen ska vara lösta, skriver betaltjänsten på sin hemsida.
Kunderna rasar
Problemen har skapat stort missnöje bland Swedbanks kunder. Ett inlägg på Facebook där banken informerar om störningarna hade vid 13-tiden fått nästan 3 000 kommentarer.
Inlägg strömmar in från frustrerade kunder som inte kan handla mat, ta kollektivtrafiken till jobbet, köpa aktier eller överföra pengar.
Coops kunder drabbade
Matjätten Coop använder Swedbanks tjänster, och kunderna har under fredagen drabbats av problemen.
– Våra betalningar går via deras system och det har vissa störningar, vilket gäller kortbetalningar. Men vissa betalningar verkar gå igenom, säger Tarik Belqaid, pressekreterare på Coop.
Problemen ska ha gällt på samtliga Coop-butiker.
Problem hos Nordea och SEB
Många kunder har hört av sig till Aftonbladet och meddelat att de haft problem att betala även med kort från andra banker, men varken Nordea eller SEB säger att det har några problem för tillfället.
– Våra system fungerar som de ska. Dock kan det vara störningar om man försöker betala med Visa-kort hos företag kopplade till Swedbank, säger Carl Hemeren, presskommunikatör på Nordea.
Swedbank kan i nuläget inte svara på om deras tekniska problem är orsak till störningar hos andra banker.
– Jag har fått frågor om det och väntar på en uppdatering, säger Unni Jerndal.