Hans, 64, franska strumpor bollades runt i Småland i tre veckor
”Krävs lite detektivarbete”
Uppdaterad 2021-05-20 | Publicerad 2021-05-19
Hans Lundberg, 64, beställde franska strumpor.
Men strumporna fastnade i Småland – och skickades fram och tillbaka mellan postterminalerna Torsvik och Nässjö i tre veckor.
– Nu håller jag tummarna för att allt går i lås, säger stockholmaren.
Efter en lång pandemivinter med promenader som enda nöje började det sina i strumplådan hemma hos Hans Lundberg, 64, i Stockholm. Par efter par kastades och det var dags att beställa nya.
Lösningen på strumpkrisen blev, som vanligt i Hans fall, att surfa in på en fransk klädsajt.
– Jag jobbade i Frankrike ett tag och har fortsatt köpa kläder från butiken jag handlade i då. Nu tänkte jag att det var dags att inhandla lite roliga strumpor, säger han.
Hamnade hos kvinna i Nässjö
Den 22 april lade Hans beställningen på de färgglada strumporna och fick ett bekräftelsemejl på att paketet skickats dagen efter.
Så långt frid och fröjd.
Men när Hans sedan fick en avisering om att paketet befann sig i Småland och en kvinna från Nässjö ringde och berättade att hon fått ett paket som inte var hennes började han ana oråd.
– Det visade sig att den franska leverantören skrivit in fel postnummer. Tur för mig att paketet hamnade hos en ärlig smålänning.
Kvinnan i Nässjö lämnade in paketet hos närmsta postombud.
Men sedan fastnade det – och skickades fram och tillbaka mellan postterminalerna i Torsvik och Nässjö drygt tio gånger.
– Jag vände mig till Postnords kundtjänst och frågade om de inte kunde göra något åt det här. Men där fick jag svaret att jag skulle kontakta den franska leverantören eftersom att det var de som gjort fel – inte Postnord, säger Hans.
”Något som har gått fel”
De färgglada strumporna fortsatte att skickas mellan de småländska postterminalerna innan de, återigen, hamnade hemma hos kvinnan i Nässjö.
– Så länge alla andra uppgifter är rätt ska inte fel postnummer göra att paketet hamnar på vilovägar. Det felsorteras och hamnar tillslut där det ska. Den här gången är det något som har gått fel, säger Anna Kjellander, pressansvarig på Postnord.
Vad exakt som gått fel kommer nu att utredas. Samtidigt kommer Postnord med glädjande besked. Anna Kjellander berättar att hon tagit kontakt med kollegorna i Nässjö och att de under morgondagen kommer att åka och hämta paketet och se till att det skickas till Stockholm.
– Ibland är det lite detektivarbete som krävs, säger Anna Kjellander.
Hans Lundberg kontaktade ju även er på egen hand. Ska det verkligen krävas att Aftonbladet hör av sig för att man ska få hjälp med borttappade paket?
– Jag förstår hur du menar. Men jag är säker på att vi hade sett att något var konstigt med paketet om han hade ringt oss igen.
Efter en knapp månad verkar nu Hans alltså få sina färgglada strumpor. När Aftonbladet ringer upp med beskedet avslöjar han att strumporna inte bara är färgglada – de är randiga också.
– Vad trevligt! Bra att Postnord tar reda på vad som har blivit fel. Nu håller jag tummarna för att allt går i lås, säger han.