Alfs händer gör succé

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-03

Ritade av sin hand – ”Det krävs ett barn för den kreativiteten”

designer Alf Levins handavtryck säljer så bra att han i april förra året kunde köpa en moppe för provisionen.

När klassen fick i uppdrag att formge en handduk kom inte Alf, 11, på någon idé.

Så han lyssnade till namnet och ritade av sin egen hand.

Nu har pojken blivit en succédesigner.

Femteklassarna från Värmskog i Värmland var på studiebesök på Klässbols linneväveri för några år sedan.

När de kom tillbaka till klassrummet fick eleverna i uppgift att designa sin egen handduk. Alf Levin satt och stirrade på det vita A4-pappret en bra stund. Sen ritade han av sin hand.

Gillade idén

– Vi lämnade in idéerna, sen tänkte jag inte mer på det, säger Alf Levin som i dag är 16 år.

Vad Alf inte visste då var att läraren hade skickat in klassens idéer till linneväveriet. Det var allt från kycklingar till blommor. Men det var handen de fastnade för.

– Det var just det att det var så enkelt. Det krävs ett barn för den kreativiteten. Vuxna har en tendens att krångla till det. Det är klart det ska vara en hand på en handduk, säger Andreas Johansson, vd på Klässbols linneväveri.

Köpte moppe

Nu säljs handduken i det ordinarie sortimentet och Alfs ansikte syns på företagets hemsida bredvid etablerade designers som Astrid Sampe som gjort handduken ”Kökstrivsel” och Ingrid Dessau som gjort Nobelduken.

Trots sin unga ålder får han lika mycket i provision som de andra. Tre kronor per såld handduk går direkt in på Alfs bankkonto.

– Jag kunde köpa en moppe för pengarna i april förra året. Resten ska jag spara tills jag blir äldre, säger den unge innovatören.

ANNONS