Fick falsk sedel – i Swedbanks bankomat
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-21
Men banken vägrar ersätta Hubert
Bankomaten gav Hubert, 81, en falsk femhundralapp.
Men banken hävdade att sedeln inte var deras.
Nu har Swedbank polisanmälts för bedrägeri.
Hubert Nederlund skulle köpa en motorsåg av sin granne för 1 000 kronor. Som vanligt plockade han ut pengarna från bankomaten utanför Swedbank i centrala Borlänge.
Såg konstig ut
–?Jag tog ut 2 000 kronor så att jag skulle ha lite extra i plånboken, säger han.
Men när betalningen skulle ske tyckte grannen att en av femhundringarna såg underlig ut.
–?Jag studerade den närmare och såg att den var helt vit på baksidan. Och på framsidan hade någon skrivit ”Specimen”, säger Hubert.
Ingen ersättning
En så kallad specimensedel brukar användas av företag och centralbanker för att illustrera hur en sedel ser ut.
Men den går inte att använda som betalningsmedel.
Hubert insåg felet och tog genast kontakt med Swedbank.
–?Jag kände mig lurad, men tänkte att banken skulle ordna till misstaget, säger han.
Efter en månad kom beskedet att Hubert inte skulle få någon ersättning för den falska sedeln.
–?Vi gjorde en utredning tillsammans med G4S, som fyller våra bankomater med pengar. Enligt den är det osannolikt att sedeln kommer från vår bankomat, säger Emma Bergfeldt, pressinformatör på Swedbank.
Polisanmälde
Hubert Nederlund är dock säker på sin sak. Nu har han polisanmält banken för bedrägeri.
–?I fortsättningen kommer jag att vara på min vakt när jag ska plocka ut pengar. Jag vill ju inte bli lurad igen, säger han.