”Nya” surfplattan var full av porr

Uppdaterad 2012-11-21 | Publicerad 2012-11-20

Linnea Wiklund, 21, köpte en helt ny surfplatta på Elgiganten.

Trodde hon.

När hon kom hem upptäckte hon att den var begagnad – och full av porr.

Linnea Wiklund, 21, köpte en surfplatta på Elgiganten.

I förrgår var Linnea Wiklund, 21, inne på Elgiganten i Södertälje för att köpa en surfplatta, skriver Nyheter24. Hon bad om en ny – och betalade för en ny. Men när hon kom hem upptäckte hon att någonting inte stämde.

”Det var äckligt”

– Jag märkte redan på kartongen att den var öppnad. När jag öppnade surfplattan så fanns allting kvar, säger Linnea Wiklund till Aftonbladet.

Den förre ägaren var fortfarande inloggad på mejlkonton, msn och Facebook. Allting som han hade sökt på fanns kvar. Det hade surfats på gratis porrsajter och han hade bland annat sökt på ”stora snoppar”.

– Det var mycket porr. Det var äckligt och jag kände att jag verkligen inte ville ha den. Jag köpte en helt ny, och då ska den vara ny, säger Linnea Wiklund.

Linnea gick tillbaka till Elgiganten och fick kompensation och en ny surfplatta.

Fel vid varuutlämningen

På Elgiganten beklagar man det som har hänt och butiken i Södertälje har tagit reda på vad det var som gick snett när Linnea köpte sin surfplatta.

– När man går in i butiken och pratar med en säljare och talar om vad man vill ha så får man en lapp av säljaren. Sedan går man till varuutlämningen och lämnar lappen och säger vad man ska ha, säger Jessica Wallin, kommunikationsrådgivare på Elgiganten.

Linnea gick till varuutlämningen, men det var där det brast.

”Beklagligt för båda kunderna”

Enligt Jessica Wallin måste en produkt som ska säljas begagnad alltid nollställas och rensas innan den går till försäljning.

– Medarbetaren hämtade varan från fel ställe. I stället för att ta surfplattan från de nya togs den från de begagnade som låg och väntade på nollställning.

Elgiganten ska nu tydligt separera de begagnade surfplattorna från de nya och införa rutinen att alla produkter ska nollställas så fort de tas emot.

– Det här är ytterst beklagligt för båda kunderna. Det får inte ske. Kunden har fått byta surfplattan nu och vi har haft en dialog med mannen, det känns som att det har löst sig, säger Jessica Wallin.

ANNONS