Satelliter kan lösa gåtan MH370

Publicerad 2014-03-14

Hela världen förbryllas av flygmysteriet i Sydostasien.

Nu kan ett första genombrott i vara nära.

En brittisk satellitfirma uppger att man fångat upp signaler – som kan bidra till att lösa gåtan.

Malaysiska myndigheter uppgav än en gång under fredagen att inga framsteg gjorts i letandet efter Malaysia Airlines Boeing 777 som försvann spårlöst för en vecka sedan.

13 nationer deltar nu i det allt mer desperata sökandet efter ledtrådar som kan ge svar på vilket öde som drabbade de 239 passagerarna som fanns ombord.

Fångade upp signaler

På fredagskvällen rapporterade New York Times att ett första genombrott nu kan vara på väg.

Den brittiska satellitkommunikationsfirman Inmarsat går nu ut med att det har tagit emot elektroniska ping-signaler från planet efter att det försvann från flygledarnas radarsystem.

Enligt företaget kan signalerna analyseras för att peka ut det nattliga olycksplanets position - eller åtminstone minska ner sökområdet som nu uppgår till 57 000 kvadratkilometer.

Kan räkna ut position

Enligt New York Times hade Inmarsat utrustning ombord på det försvunna planet som med automatik kommunicerar med företagets satelliter.

– Det möjliggör för oss att ta reda på var flygplanet befinner sig i relation till satelliten, säger Inmarsats vd David Coiley.

Företaget uppger att signalerna rör sig mellan planet och satelliten längs en mätbar sträcka i en särskild vinkel och att man därför kan räkna ut ett flygplans bana och placering.

New York Times publicerar inga uppgifter om vilken rutt MH370 ska ha flugit, enligt Inmarsats uppgifter. Företaget ska dock ha förmedlat uppgifterna till Malaysia Airlines och den pågående haveriutredningen.

Motstridiga teorier

Uppgifterna kommer samtidigt som sökområdet utökats till stora delar av Indiska oceanen efter att militär radarspårning visat att en plan, som kan vara MH370, flugits mot Andamanöarna söder om Indien.

Mot den teorin talar uppgifterna från ett kinesiskt forskarteam som säger att de har noterat ett skalv i Sydkinesiska havet som kan ha koppling till en eventuell flykrasch i området - bara ett fåtal timmar efter att planet försvann från radarn.

I enlighet med de motstridiga uppgifterna uppgår sökområdet nu till enorma havsområden i både Indiska oceanen och Sydkinesiska havet - både väster och öster om Malackahalvön.