Ta flyget om du vill ha skydd

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-30

Konsumentverket: SJ:s villkor är inte konsumentvänliga

Vill du ha bra konsumentskydd när du reser? Välj flyget.

– Tyvärr har du inte särskilt mycket rättigheter som tågresenär, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.

Jessie Cargill-Ek.

2004 bröt förhandlingarna mellan SJ och Konsumentverket samman. Myndigheten hade under flera år försökt få företaget att förbättra sina ersättningsvillkor – utan resultat.

– Det var lönlöst, säger Jessie Cargill-Ek.

Hon är mycket kritisk till hur SJ tar hand om försenade kunder.

– Du har klart sämre villkor om du åker med tåg än med flyg. SJ:s villkor är inte konsumentvänliga.

”Tar inte ansvar”

En av stridsfrågorna är att SJ bara betalar ut ersättning i värdebevis hos det egna företaget.

– Det är rimligt att kunna få ersättningen kontant. Men det vill inte SJ.

Jessie Cargill-Ek tycker inte heller att SJ tar tillräckligt ansvar för konsekvenserna av förseningar.

– De har i sina villkor helt friskrivit sig från om du exempelvis inte kommer till jobbet i tid och förlorar inkomst. En sådan sak måste alla flygbolag ersätta enligt luftfartslagen.

Någon motsvarande lag för tågtrafik finns inte. Därför lobbar nu Konsumentverket för en lagändring.

– Vi tycker att tågresenärer ska ha ett grundläggande konsumentskydd, det finns inte i dag.

ANNONS