Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

”Jag vet att många har upplevt frustration”

Publicerad 2015-10-16

Johan Lind kommenterar kritiken från sina före detta telefonförsäljare:

”Både 118 700 och Riksdelen har genom åren haft ett stort antal anställda. Vi har kunnat erbjuda väldigt många unga människor, som är en utsatt grupp på arbetsmarknaden, arbete och möjlighet att försörja sig. Men säljarbete är precis som alla andra arbeten förenat med sina specifika krav. Det är långt ifrån alla som kommit till oss som har haft förutsättningar att bli duktiga säljare och många har lämnat både Riksdelen och 118 700 med insikten om att säljarbete inte är den rätta karriären för dem. Jag vet att många har säkert upplevt frustration över detta, och jag vet flera som i efterhand uttryckt bitterhet mot företaget då de känt att kraven varit orimligt höga.

Det har också, och nu talar jag bara om Riksdelen som jag känner bäst till, hänt att vi utsett chefer som visat sig inte ha vad som krävs för att vara goda ledare. Vi har under årens lopp dessvärre varit tvungna att hantera ett par fall där det skurit sig mellan chefer och säljare.

Utan att veta varifrån era påståenden härrör är det helt omöjligt att kommentera dem i detalj. Den typen av beteende som beskrivs ska inte förekomma inom något företag. Personligen känner jag inte igen något enda av de uttalanden/instruktioner som ni vill tillskriva chefer inom Riksdelen eller 118700. Självfallet tillbakavisar vi att något av företagen skulle stå bakom något enda av dessa påstådda förfaringssätt.”

Följ oss på Facebook  Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln