Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Henrietta, Henrika

Hög tid att byta till vinterdäck

Uppdaterad 2015-12-01 | Publicerad 2015-11-30

ta på vinterdäcken När det underkylda regnet lägger sig på de kalla vägarna blir det blixthalt. Från den 1 december måste alla bilar enligt lag ha vinterdäck.

Du har väl inte glömt byta till vinterdäck på bilen? Snart kommer vintern och ishalkan på bred front – och senast i morgon 1 december bör däcken helst vara på.

Aftonbladets Robert Collin.

Snön och novemberkylan har redan orsakat blixthalka och trafikolyckor i norra och stora delar av södra Sverige. Så sent som i lördags varnade Trafikverket för det förrädiska underlaget.

”Skulle ha varit på för en månad sedan”

Det kommer bara bli halare på de svenska vägarna. Och när temperaturen ligger runt nollstrecket på natten är det klokt att ha bytt till vinterdäck.

– Jag tycker egentligen att man skulle ha lagt på vinterdäck redan för en månad sedan, för det har varit vinterväglag hur mycket som helst. Örebro, Roslagen, Värmland, Småland, Halland, Blekinge, egentligen hela södra Sverige norr om Dalälven, säger däckexperten Robert Collin till Aftonbladet.

Det är just vid vinterväglag, efter i morgon 1 december fram till 31 mars, som ditt fordon enligt lag ska ha vinterdäck. Väntar du alldeles för länge och snöovädret plötsligt slår till kan det stå både dig och dina medtrafikanter dyrt.

– Har man inte bytt än är det bara att ställa sig i kö och stå där i tre timmar, för det är så lång tid det lär ta.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Orkar du inte köa till din närmsta bilverkstad gör du enligt Robert Collin bäst i att lämna bilden hemma tills du har en inbokad tid.

– Kör man vidare på sommardäcken kommer man få problem. Krockar man då lär försäkringsbolagen inte vara särskilt intresserade, men polisen kommer däremot att vara väldigt intresserad.

Säkrast med dubbdäck

När det kommer till den klassiska frågan om dubbat eller odubbat kan man tänka lite olika.

– Även de som bor söder om Dalälven kör säkrast med dubbdäck. Den halkan, frosthalkan, eller svartisen, som vi sett den senaste tiden är just ett sådant väglag att man behöver dubbdäck. Så ska man vara på den säkra sidan är det dubbdäck som gäller. Bromssträckan blir 30 till 60 procent längre utan dubbar om det är den här frosthalkan.

Kör du en bil med dubbdäck och har en ansluten släpvagnen bör den också ha dubbdäck vid vinterväglag. På Transportstyrelsens hemsida finns mer information om exakt vad som gäller.

Gummidäck – en färskvara

Det kan också vara värt att se över åldern på dina vinterdäck. Är de mer än fem år gamla ska man på allvar fundera på att byta ut dem, menar Robert Collin.

– På sommardäck ser man tydligt om de är slitna eller inte men med vinterdäck är det inte riktigt så. Ett vinterdäck kan vara tio år gammalt och fortfarande se friskt och fint ut och ha mönstren kvar.

Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter. Varje däck är märkt med tillverklingsvecka och år.

– Är de äldre än 2010 är det bara att byta, säger Collin.

Följ ämnen i artikeln