”Onödigt varsel – vi behöver inte skära ner”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-12

Berith Westman, Unionen-Tele: Vi är upprörda

Facket är upprörda över varslet där 1200 får sluta – enligt facket är personalen inte övertalig.

– Nu vet vi inte om vi kan ge kunderna tillräckligt med service. Kundtjänsterna kan bli sämre, säger Berith Westman, ordförande i Unionen-Tele.

I februari förra året larmade Telia Sonera om att 2900 tjänster skulle försvinna, varav 2 000 i Sverige. Facket menar att företaget redan minskat tillräckligt på personalen.

– Ändå sedan personalen fick beskedet i fjol har man arbetat för att minska övertaligheten. Vi anser att vi är hemma nu, säger Berith Westman som också sitter i Telia Soneras styrelse.

Företaget har omplacerat personal och låtit bli att nyanställa när någon har slutat.

"Inga signaler om kris"

Trots förvarningen i fjol kom varslet som en överraskning.

– Jag vet inte varför Telia Sonera gör så här nu. Företaget går bra och ger inga signaler om kris.

Hon är tveksam till om företaget kan fortsätta ge kunderna samma service.

– Framför allt kommer kundservicen att drabbas. Den är redan hårt belastad.

Ingen krishantering

Berith Westman är upprörd över hur varslet gått till.

– Företaget har gått ut med varslet med media utan att först förhandla om affärsplanen och budgeten med facket. Det kan vi inte ställa oss bakom.

Hon menar också att Telia Sonera borde ha gett personalen krishantering.

– Medlemmarna fick veta det här genom media, när arbetsdagen var slut. Många är jätteupprörda.

Under tisdagen står facket beredda med krishantering ute på arbetsplatserna.