Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Strul med VY:s biljettbokning – väntat på svar i en månad

Publicerad 2024-06-03

Amanda Karlsson och Akira.

I sommar ska Amanda, 30, och hunden Akira, 7, resa att för hälsa på sin familj i Jörn.

Men på VY:s hemsida går det inte att boka tågbiljetter där man får medta husdjur – vilket hon larmat om redan för en månad sedan.

– Det är så frustrerande. Alla med djur som ska resa norrut drabbas av det här problemet, men VY verkar inte prioritera detta, säger Amanda Karlsson.

Studenten Amanda Karlsson bor i Eslöv tillsammans med sin hund Akira. I sommar har de planerat att resa upp till Jörn för att hälsa på familjen.

När sommarens tågbiljetter släpptes i början av maj satt hon därför redo för att boka resa, men stötte direkt på problem. Det gick varken att boka biljett som student eller för att ta med husdjur på resan.

Hon ringde VY:s kundtjänst för att uppmärksamma dem om problemet och fick svar om att det skulle kolla upp och åtgärda problemet.

– Jag har varit i kontakt med VY via mejl eller telefon minst en gång i veckan för att få hjälp med att boka resan. Varje gång har jag fått veta att problemet förväntas vara löst inom en vecka, säger Amanda.

Det har blivit många tågresor för Akira under åren. Men i sommar är det oklart om hon får åka med.

”De verkar inte prioritera detta”

Nu har snart en månad passerat, men problemet kvarstår.

– Skulle jag resa själv hade jag förstås kunnat boka en ”vuxenbiljett”, även fast det är trist att förlora studentrabatten. Men eftersom Akira måste med så kan jag inte boka resan nu och jag upplever inte att jag får någon hjälp av VY:s kundtjänst.

Amanda berättar att kundtjänst meddelat att hon skulle bli uppringd för en vecka sedan, men samtalet uteblev, och hon har inte heller fått återkoppling via mejl.

– Det är så frustrerande. Jag har varit i kontakt med dem i en månad snart, men de verkar inte prioritera detta. Det ska inte behöva ta så lång tid för att lösa detta, säger Amanda och fortsätter:

– Det känns som de kan göra lite som de vill eftersom det är i princip de enda tågen man kan åka med där uppe. Det finns ingen information om problemen med att boka dessa resor och inte heller någon prognos när problemet kan vara löst.

Byte av försäljningssystem

På VY:s hemsida skriver de att de byter försäljningssystem och att det kan påverka bokningar.

”Just nu byter vi försäljningssystem vilket kommer bidra till en bättre upplevelse för dig som reser med oss. Bokningen fungerar bra för våra direkttåg men vi är ännu inte riktigt i mål med våra tåg som har byte i Boden, vilket kan betyda att vissa resor blir lite krångliga att boka just nu”.

När Aftonbladet når VY:s pressjour under söndagen så svarar de att de är mitt uppe i ett byte av biljettsystem.

– Jag har inte koll på detaljerna i det här. Men har vi blivit uppmärksammade på det här så förutsätter jag att vi jobbar på det. Men jag kan inte ge någon information om hur vi ligger till i hanteringen av detta. Tidigast imorgon måndag kan vi ge mer information om detta, säger Elisabeth Rönnlund, pressjouren VY.

Följ ämnen i artikeln