Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

SJ: "Förseningarna beror på olyckshändelser"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-30

En trasig bro, svaga tunneltak och solkurvor nämns som orsaker

Bara i dag får SJ:s resenärer sammanlagt vänta tolv timmar på försenade tåg. Nu möter SJ kritiken från passagerarna.

– Förseningarna beror till stor del på spåren och olyckshändelser som vi inte kunnat förutse, säger presschef Ulf Wallin.

Än så länge under denna onsdag är fem tåg försenade, och nio tågsträckor inställda eller ersatta. Under försommaren var fyra av tio tåg mellan Stockholm och Malmö försenade. Hinder på vägen, menar SJ.

– I Norrland har det blivit solkurvor och på en tunnelsträcka mellan Stockholm och Malmö måste tågen köra i krypfart eftersom tunneltaken inte tål vibrationer, säger Ulf Wallin.

Tidigare i sommar har det varit skogsbränder i Småland och Östergötland som gjort att tågen fått köra långsamt. Och för några dagar sedan blev det fel på spåren över en bro i Motala så att tåglinjen fick läggas om.

Ska ni ändra tidtabellerna så att det finns utrymme för olyckshändelser?

– Det finns en viss marginal redan nu. Om tiden görs längre får tågen stå och vänta in sig själva på perrongerna, säger Ulf Wallin.

De stora problemen enligt SJ är att spåren är dåligt underhållna – och för hårt trafikerade.

– Om ett tåg är försenat blir det dominoeffekt. Det skulle behövas dubbelspår på många sträckor, särskilt mellan Stockholm och Malmö.

Laddar ur ström för fort

Vissa fel beror dock även på tågen. X2000 har länge haft problem att accelelera och dra för full styrka – men det felet rättades till. Värre är det med strömmen. I Alvesta blev ett tåg stående efter en halvtimmes strömavbrott i spåret.

– När strömmen kom tillbaka hade batterierna i tågets motor redan laddat ur. Teknikerna arbetar febrilt för att förbättra batterierna,säger Ulf Wallin.

Vill inte ha värdecheckar

Många kunder har varit missnöjda med att de bara fått värdecheckar när tågen var försenade.

Ska man kunna få ersättning direkt i pengar i stället?

– Rent tekniskt går det att lösa genom att SJ för över pengar via internet. Men för många skulle sko sig på ett sådant system. Därför är det inte aktuellt nu, säger Ulf Wallin.

Många upplever sig också dåligt bemötta av SJ:s kundservice. Men det finns hopp – SJ har börjat med en "service academy" för personalen.

– Bemötandet av passagerare ska bli bättre. Man ska snabbare få veta vad det är för fel när tåget står stilla, säger Ulf Wallin.