Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Nu bör alla ögon vara på ”Industry”

HBO:s finansdrama har gått från bra till briljant

Publicerad 14.23

TV-KRÖNIKA De som redan har investerat i HBO:s nihilistiska drama om Londons finansvärld får utdelning den här hösten.

Och de som inte har gjort det bör köpa in sig. Nu.

”Industry” kan vara på väg att bli allas nya favoritshow.

När HBO:s och BBC:s gemensamma finansdrama ”Industry” hade premiär hösten 2020 och introducerade oss för ett gäng ambitiösa generation Z-typer i London, som slogs om permanenta platser på investmentbanken Pierpoint och gav sig hän åt sex, droger och en brutal företagskultur, hördes få pukor och trumpeter.

Mycket handlade då om att Lena Dunham regisserade det första avsnittet, och om likheterna med dels ”Succession” (business-miljöer, förkastliga karaktärer med djupa fickor och töjbar moral, besk dialog, svart humor) och dels – lite mindre smickrande – med den småkåta sjukhussåpan ”Grey’s anatomy”.

Men när den andra säsongen kom 2022 såg fler potentialen.

Och nu, när den tredje precis har haft premiär (på Max), börjar Mickey Downs och Konrad Kays serie kännas glödhet.

Mickey Down och Konrad Kay.

Och nu kan det gå åt två olika håll för ”Industry”.

Antingen fortsätter ”HBO:s bäst bevarade hemlighet” att vara en angelägenhet för en smalare publik, vilket lär innebära att den i framtiden blir en stapelvara på listor av typen ”serierna som lades ner för tidigt”.

Eller så är det nu den slungas ut från ”Successions” skugga och exploderar bland mainstreampubliken.

Den som lever få se. Men just nu är det i alla fall som bäddat för det senare. 

För ”Succession” är ute ur leken. Och att HBO har bytt sändningsdag för ”Industry” i USA – till den tiden på söndagar där deras tungviktare av tradition placeras – kan tolkas som ett tecken på att de faktiskt tror på den här tredje säsongen.

Och det borde de göra. Eftersom den är magnifik.

Sagar Radia, Myha'la, Kit Harington, Marisa Abela, och Ken Leung.

Den tar sin början på en lyxjakt utanför Mallorcas kust, där en av huvudkaraktärerna, den rika men olyckliga Yasmin (Marisa Abela), hittar sin pappa utfläkt på hennes säng – med en naken, gravid kvinna ur personalen sittande gränsle över hans huvud. 

Det är inte en vacker syn. Men det är ”Industry” i ett elakt, gränslöst nötskal.

Sedan är det bara att följa med i ett halsbrytande tempo, till mötesrum, handelsgolv och privatplan i en värld som ruttnar inifrån, där det går snabbt upp och ännu snabbare ner, och där alla har klorna ute, tar onda beslut, sviker och mår uselt.

Finansspråket är skoningslöst och ibland smått obegripligt, men det spelar ingen roll och det är omöjligt att titta bort. Det är underbart illusionslöst.

Kit Harington.

Och inte skadar det att Kit Harington – som fick en hel värld att förälska sig i den gravallvarlige Jon Snow men även har en utsökt komisk tajming – rycker in som dragplåster i rollen som Henry Muck. En adlig sprätt som har gett sig in i den trendiga gröna teknikbluffen men har dålig koll på vad han håller på med.

Det finns, som sagt, många paralleller till ”Succession”. Men också till nihilismen och ångesten i ”Euphoria” och till arbetsplatsdrama-perfektionen i ”Mad men”.

Dessutom: Svenska Isabella Eklöf har regisserat flera avsnitt och Gustav Lindh gör en mindre roll.

Så häng med nu. Det blir kul.

Nathalie Martinez, Vince Vaughn, Meredith Hagner, Charlotte Lawrence och Ronald Peet.

FJELLBORGS FAVORITER


Pörni

Efter tre säsonger hos Viaplay har den här norska lilla pärlan av och med Henriette Steenstrup flyttat över till Netflix, där säsong fyra precis har släppts. Som alltid varmt och roligt, om familj, livspussel, kärlek, sorg och vardagens villervalla.


Bad monkey 

Bill Lawrences Apple-serie baserad på Carl Hiaasens svart humoristiska deckare bjuder på sandstränder, säregna typer och sköna vibbar i Florida Keys. Med Vince Vaughn i finfin form som en snacksalig ex-polis som har degraderats till restauranginspektör.


Sommaren med släkten

Sällan något utöver det vanliga, men pålitligt smårolig. Den här långlivade komediserien efter norsk förlaga är tillbaka med en sjunde säsong på Max, och som vanligt levererar Peter Magnusson, Christine Meltzer och Rakel Wärmländer somrig igenkänningshumor.