Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Mon dieu vilken meningslöshet

Emily fortsätter att byta kläder i Paris i fem nya avsnitt

Uppdaterad 13.27 | Publicerad 12.38

”Emily in Paris”.

TV-RECENSION ”Emily in Paris” är tillbaka. Utan vare sig handling eller hjärna men med ett jättestort klädförråd.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Emily in Paris

Netflix

Säsong 4, del 1-5

Av Darren Star, med Lily Collins, Philippine Leroy-Beaulieu, Ashley Park, Lucas Bravo, Lucien Laviscount, Samuel Arnold, Bruno Gourey, Camille Razat.


ROMANTISK DRAMAKOMEDI. Det finns två sätt att se på ”Emily in Paris”.

Det ena är att det är riktigt dålig tv på nästan alla sätt och vis, framför allt vad gäller manus och skådespeleri.

Det andra är att det är tv som bär sin meningslöshet som en medalj på bröstet, och är så pantad att den blir bedårande och därför har eskapistiska kvaliteter.

Något rimligt tredje sätt finns inte. Men det förändrar inte det faktum att serien om en amerikanska som har flyttat till Paris för att byta kläder tio gånger om dagen och låtsas jobba på en reklambyrå, medan hon vägrar att lära sig franska och hattar fram och tillbaka mellan två snygga men personlighetsbefriade män, är en av Netflix största serier.

Den är så stor, att streamingjätten har delat upp den här nya säsongen i två delar, som de numera av strategiska skäl gör med sina viktigaste titlar. 

Och det trots att det inte finns någon ordentlig cliffhanger att avsluta den första halvan med, eftersom det helt enkelt inte finns någon ny handling att jobba med.

Lily Collins som Emily.

Emily (Lily Collins) slits fortfarande mellan den franska kocken Gabriel (Lucas Bravo) och engelsmannen Alfie (Lucien Laviscount), i vad som känns som en lång och omständlig väg mot ett självklart val.

Och inblandade i den romantiska röran är också Gabriels nästan-fru Camille (Camille Razat) och hennes grekiska älskarinna Sofia (Melia Kreiling).

Emilys bästa vän Mindy (Ashley Park) har någon sorts Eurovision Song Contest-grej på gång, som helt saknar logisk skärpa och likt så mycket annat i den här serien är en amerikansk fantasi utan någon vidare europeisk förankring. Men den nämns än så länge mest i förbifarten.

Skådespelarna i ”Emily in Paris”.

Precis som i ”The Bear” finns här ett spår kring jakten på en Michelinstjärna, och i ett försök till lite tyngd och relevans har man, sent och med kofot, tryckt in en metoo-story mellan vinluncherna.

Egentligen händer dock absolut ingenting. Men man får väl ta det för vad det är och fansen får väl vad de vill ha.

Fem avsnitt med tv-världens kanske tunnaste manus, pliktskyldigt inpetat mellan en strid ström av dagens outfit-scener.


Den första halvan av ”Emily in Paris” fjärde säsong har premiär på Netflix den 15 augusti. Den andra halvan släpps den 12 september.

ANNONS