Netflix planer för Sverigemarknaden
Uppdaterad 2016-06-08 | Publicerad 2016-06-05
”Letar ständigt efter globala storytellers”
Netflix håller ögonen på skandinaviska kriminaldraman.
Nu satsar streamingtjänsten på den svenska marknaden.
– Vi är på gång med Sverige, säger Ted Sarandos, innehållsansvarig på Netflix.
Streamingtjänsten Netflix fortsätter att satsa på originalserier. Bolaget släpper nu serier från bland annat Frankrike, Brasilien, Tyskland och Korea. Dessutom kommer Brad Pitts nästa film endast släppas på företagets plattform. Men även Sverige finns med i planerna för deras offensiv.
Främst är det de nordiska kriminaldramaserierna som Netflix håller koll på. Den svenska serien ”Bron” är bara ett exempel på framgångsrika produktioner, då den sålts till över 100 länder.
– Vi ser hur skandinaviska draman säljs till hela världen. Och vi letar ständigt efter globala storytellers, säger Ted Sarandos, innehållsansvarig på Netflix.
När eller vad som lanseras på streamingtjänsten är ingenting han kan gå in på.
Har ni något avtal med någon svensk producent?
– Det är inget jag kan prata om i detaljer just nu, säger Ted Sarandos.
”Mycket viktiga för oss”
Men tidigare har regissören och skådespelaren Felix Herngren berättat att han arbetar med ett uppdrag för Netflix.
– Jag kan inte gå in på vad det är för något, men det kommer ut i 190 länder. Det är spikat, sa han då i Kristian Luuks podcast ”Tv med Luuk”.
När Nöjesbladet nådde Herngren berättade han, via mejl, att uppdraget inte handlade om någon serie.
Vad det är återstår att se, men att Sverige är en viktig marknad för Netflix poängterar Ted Sarandos.
– Sverige har varit mycket viktiga för oss. Vi lanserade Netflix i Sverige långt innan Asien och övriga Västeuropa. Vi är väldigt glada över att finnas där och bygga den marknad som vi har gjort, säger han.
Norm att sluka serier
Aftonbladet har exklusivt tagit del av en undersökning som visar hur användarna tittar på tjänstens serier. I genomsnitt tar det en vecka att ta sig igenom en hel säsong.
– Att sluka serier är den nya normen. Modellen Netflix har är unik och den är mycket bättre än att se ett avsnitt i veckan. Vi lär känna karaktärerna, förstår berättelsen och vill inte tappa eller glömma bort den, säger Ted Sarandos.