Microsoft i blåsväder – för hemlig Xbox One-reklam
Publicerad 2014-01-22
Betalade Youtube-användare – i hemlighet
Microsoft har betalat Youtube-användare för hemlig Xbox One-reklam.
En aktion som kan visa sig ha brutit mot det amerikanska konsumentverkets riktlinjer.
Microsoft är i blåsväder. Under tisdagen avslöjade Ars Technica (via en anonym bloggare) att teknikföretaget betalat Youtube-användare för att snacka upp Xbox One i sina filmer.
20 kr per 1000 tittare
Det i sig är inte anmärkningsvärt. Desto mer pikant är faktumet att Microsoft velat hålla sin egen inblandning hemlig – något som kan visa sig vara en överträdelse mot det amerikanska konsumentverkets riktlinjer.
Enligt Ars Technica har Microsoft kört en kampanj via spelsajten/Youtube-kanalen Machinima där privata Youtube-användare erbjudits 20 kr per var tusende tittare för filmer där Xbox One-spelande figurerat i minst 30 sekunder under klippets första två minuter.
Hölls hemligt
Kruxet var att videoskaparna ”inte fick fick säga något negativt om Machinima, Xbox One eller något av dess spel” och var tvungna att hålla arrangemanget bakom det hela hemligt.
Uppenbarligen ska Microsoft bara åtagit sig att betala för de första 1,25 miljoner tittarna, en siffra som nåddes efter bara två dagar den 16 januari.
Jonas Högberg