”Ett viktigt år för spelbranschen”
Publicerad 2013-04-06
Spelas Kerstin Alex analyserar spelåret 2012
Guldstickan är din chans att utse 2012 års bästa spel.
Under omröstningens gång berättar Spela-redaktionen om sina egna favoriter.
Idag: Kerstin Alex.
Vilket spel ägnade du mest tid åt under 2012?
– Sorgligt nog ”Diablo III”. Vad som skulle ha varit game of the year-material visade sig vara en stor besvikelse. Har säkerligen lagt ner närmare 100 timmar i speltid och jag önskar att jag kunde få tillbaka varenda en av dem. Jag satt som klistrad framför datorn tills jag nådde högsta svårighetsgraden och först då insåg hur vansinnigt trasigt loot-systemet är. Att inte hitta rustning och vapen för sin klass och svårighetsgrad drev spelare till att slösa sina egna pengar i auktionshus. Därmed dog spelglädjen för mig såväl som spelare världen över.
Vilket spel tycker du var bäst förra året?
– ”The walking dead” var utan tvekan det bästa som hände i spelväg år 2012. Att ta bort fokus från de våldsamma slaktfester som zombie-spel brukar kretsa kring, och istället koncentrera sig på karaktärsutveckling och ångestladdade val, var genialiskt. Och Telltale Games lyckades med konsten att göra varje episod bättre än föregångaren. Det var länge sedan jag upplevde spel där mina val kändes i hjärtat och hemsökte mig långt efter att jag stängt av konsolen.
Vilket var årets nykomling?
– Även här är svaret ”The walking dead”, som återvunnit den respekt för fenomenet som tv-serien förstört. Med det i åtanke – och att Telltale Games inte varit kända för att släppa bra spel – blev detta en oväntad hit.
Vilken var årets spelplattform?
– Det är hugget som stucket. Både Wii U och Playstation Vita var två nylanserade konsoler som var stora besvikelser förra året, och har ännu inte kommit med något vettigt i spelväg. Det släpptes bra och minnesvärda indietitlar till både pc, Xbox 360 och Playstation 3. Som ”Journey” till PSN, ”Fez” till Xbox Live Arcade och ”Dear Esther” till pc.
Vem var årets person i spelvärlden?
– Anita Sarkeesian – kanadensisk/amerikansk mediakritiker och skapare av bloggen Feminist Frequency. Hon startade en insamling på Kickstarter som syftade till att finansiera en serie av korta videoavsnitt som skulle undersöka porträtteringen av kvinnor i spel. Målet – 6000 dollar – uppnåddes inom ett dygn. Detta resulterade i en tsunami av sexuella trakasserier för att dränka Sarkeesians initiativ. Trots det fortsatte hon med videoinläggen, och har även rest runt i världen och föreläst om ämnet. Bland annat gjorde hon ett stopp i Sverige 2012. Inte bara öppnar hon ögonen på genusblinda spelare – hon är dessutom en enorm förebild för alla som möter motstånd i strävan mot jämställdhet i branschen.
Vilket spel vill du helst inte se som vinnare i Guldstickan 13?
– ”New Super Mario bros U” till Wii U var en stor besvikelse. Nintendo brukar vara relativt duktiga på att införa nya, fräscha element i serien. Men trots att spelet är ett flaggskepp för deras nya konsol är det på tok för likt ”New super Mario bros Wii”. Att det har hd-upplösning är inte heller tillräckligt för att ursäkta att de i princip släppt samma spel igen.
Hur många plus skulle du ge spelåret 2012?
– . Betyget grundas inte så mycket på vilka spel som släpptes i sig – utan snarare på ifrågasättandet av spel som produkt. Även om det är en långsam process känns det som att man fått upp dörren till det inpyrda pojkrummet, och att kritiker så väl om utvecklare öppnat ögonen för jämställdhetsproblemet. Under 2012 granskades stereotypiseringen och bristen på mångfald i spel och i branschen som aldrig förr – både i Sverige och runt om i världen. Dessutom har journalister ifrågasatts gällande deras lite väl nära relationer till utvecklare och utgivare. Vilket gör 2012 till ett viktigt år för spelbranschen.
Spela