Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lukas

Finurliga detaljer i fräsch uppföljare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-15

Det är så här ”Age of empires” borde ha sett ut från början. Jeanne D´Arc och de andra historiska hjältarna har fått lämna plats för nya heroiska figurer från mytomspunna platser som Midgård och Atlantis. Du tillber gudarna för att göra dina hjältar starkare, eller för att skicka meteoritregn över fienden och bränna ned deras skogar. Det är snyggt och kittlande och spelet har fått ett större djup än tidigare.

Grundtanken är densamma. Du ska fortfarande samla råvaror för att bygga hus och ha råd med en stor krigsmakt för att så småningom ge fienderna på pälsen. Men små finurliga detaljer gör att spelet känns nytt och fräscht, utan att förlora balans eller komma ifrån grundidén. Alla små animationer som får gubbar att röra sig och fartyg att rista i vinden, är nya och gör att spelet ser härligt levande ut. Allting är dessutom gjort med 3D-teknik, så man kan zooma in och ut om man vill.

”Age of Mythology” är ingen spelrevolution, men en klockren uppföljare som skapar ett behagligt beroende redan från första stund.

Therese Granlund