Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

– Dice grät över ”BF4”-releasen

Publicerad 2014-03-26

Hyllad spelskapare rasar mot katastroflanseringen

När ”Battlefield 4” släpptes i november förra året hade spelet otaliga buggar.

Nu erbjuder ”Oddworld”-skaparen Lorne Lanning en förklaring till den katastrofala lanseringen.

– Någon tog beslutet att aktieägarna är viktigare än konsumenterna, säger Lanning.

Spel hinner sällan bli helt färdiga innan de släpps nu för tiden. Patchar kan plåstra om buggiga och skadade spel i efterhand, något som blivit ett allt vanligare förhållningssätt inom spelbranschen.

”En jävla slav”

Det här är en praxis som ”Oddworld”-seriens skapare Lorne Lanning avskyr. I en intervju med VG24/7 hävdar han att utgivarna bryr sig mer om aktieägarna än sina konsumenter.

– Jag slutar hellre att göra spel än att vara en jävla slav åt ett företag som är mer måna om sina aktieägare än sina konsumenter, säger Lanning.

”Inte redo att släppas”

– Varför skeppades ”Battlefield 4”? Vi vet alla att utvecklarna måste ha gråtit över det beslutet. Vi vet alla att utvecklarna visste att spelet inte var redo att släppas.

– Någon tog beslutet att aktieägarna är viktigare än konsumenterna. Och det är något vi ser en hel del av. Hur kan man göra så? Hur kan man ta den där jävla juvelen och skeppa den så där smutsig?