Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Ken Levine: Därför läggs Irrational ner

Publicerad 2014-02-18

Bioshock-studion på väg att lösas upp – efter 17 år

De har skapat några av historiens mest hyllade spel.

Nu läggs Irrational Games ner.

– 17 år är en lång tid att ägna åt ett jobb, även om det är det bästa jobbet, förklarar ”Bioshock”-studions kreativa ledare Ken Levine.

Hyllade spelutvecklaren Ken Levine (”Bioshock”).

– När Jon Chey, Rob Fermier och jag grundade Irrational Games för 17 år sedan var vårt mål att skapa visuellt unika världar och befolka dem med ojämförliga karaktärer.

Så inleder den mer eller mindre geniförklarade spelskaparen Ken Levine ett brev på Irrational Games hemsida. Få skulle säga emot att hans studio – som ligger bakom bland annat ”System shock 2”, ”Bioshock” och ”Bioshock infinite” – lyckats med sitt uppdrag. Vissa har till och med gått så långt som att kalla dem världens bästa spelutvecklare.

Men nu är det över.

”Enbart nedladdningsbara spel”

– Även om jag är djupt stolt över vad vi åstadkommit tillsammans så har min passion blivit att göra andra sorters spel än vi gjort hittills. För att möta utmaningen behöver jag fokusera om min energi på ett mindre team med en plattare struktur och en mer direkt relation till spelarna, fortsätter Levine.

– Så småningom kommer vi utannonsera en ny satsning med ett nytt mål: att göra storydrivna spel med högt omspelningsvärde för hardcore-spelaren. Vi kommer att fokusera uteslutande på nedladdningsbara spel.

Dragit in 3,2 miljarder

På grund av denna satsning kommer större delen av personalen på Irrational avskedas, medan en liten kärntrupp börjar starta upp en ny studio. Även Levines framtida spel kommer att ges ut av jätteförläggaren 2K (som dessutom har hand om ”GTA”-skaparen Rockstars spel). Levine noterar att ”Bioshock” tack vare Irrational och 2K dragit in över en halv miljard dollar – motsvarande 3,2 miljarder kronor.

– Jag överlåter ansvaret för vår skapelse, ”Bioshocks” universum, till 2K. Detta för att vår nya satsning ska kunna fokusera enbart på omspelningsbara narrativ. Om vi har tur bygger vi någonting som är hälften så minnesvärt som ”Bioshock”.