Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Xbox One-kampanj kritiseras för sexism

Publicerad 2013-11-29

Microsoft har rullat ut en ny reklam för Xbox One.

Den har tagit formen av ett formulär som användaren kan mejla till sin partner för att övertyga denne att det är en bra idé att skaffa konsolen.

Men nu kritiseras Microsoft för den sexistiska tonen i formuläret.

Microsofts nya reklamkampanj har stött på patrull. Flera spelsajter, bland andra Eurogamer och Mashable, har kritiserat den hårt för sexism.

Kampanjen ifråga är ett formulär som Microsoft tagit fram. Meningen är att gamers ska modifiera det så att det passar deras egen partnersituation (vissa ord är utbytbara i formuläret) och sedan skicka det till sin partner.

Partnern ett ”hinder”

Så här beskriver Microsoft tilltaget:

– Du är lika upphetsad som en valp som fått en ny tuggleksak, men det finns ett hinder i vägen. Någon i ditt liv har inte hört talas om den nya spel- och underhållningsgenerationen. Oroa dig inte. Vi ska hjälpa dig. Fyll bara i de tomma rutorna nedan. Med din förklaring (och lite smörande) så kommer de att hålla med om att Xbox One är ett underbart tillägg till era liv.

”Menade inget illa”

Det som fått de flesta att agera är dock sättet Microsoft sedan valt att presentera formuläret. De förvalda alternativen ger intrycket att det är en kille som skickar formuläret till sin oförstående tjej. Bland annat påstås det att den motsträviga partnern hellre skulle vilja sticka än att se på när gamern ifråga slaktar zombies.

Microsoft har gjort avbön i ett mejl till Eurogamer.

– Brevet går att ändra och vi menade inget illa, men förstår också att de förinställda alternativen kan tolkas som så. Vi håller på att ändra i brevet nu och ber om ursäkt för tabben.