Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Osäker framtid för begagnade tv-spel

Uppdaterad 2013-05-30 | Publicerad 2013-05-29

Microsoft och Sony kan införa nya regler

Microsoft tycks vara på väg att införa restriktioner mot begagnade spel.

Och nu ryktas det att även Sony funderat på liknande åtgärder.

Något som fått hardcore-spelare att iscensätta en massiv övertalningskampanj på Twitter.

Ingen vet fortfarande inte riktigt hur Microsofts plan för begagnade spel ser ut, men mycket tyder på att

kräver någon slags avgift för att begagnade spel ska fungera.

Det är något som fått många hardcore-spelare att reagera och högljutt utropa sitt stöd för Sony och Playstation 4 på spelforum världen över.

Men nu verkar det som att även Sony funderar på liknande åtgärder. Geoff Keighley, programledare och journalist på Gametrailers, hävdar det.

Försöker övertala Sony

– Microsoft får ta en hel del skit för det här, säger Keighley i programmet Bonus Round. Sony har hittills setts som något av en vit riddare i det att spelföretaget inte kommer införa restriktioner mot begagnade spel. Men baserat på några av de saker som jag hört så tror jag inte att det är helt sant eftersom jag inte kan se utgivarna tillåta en av konsolerna att göra en sak och den andra konsolen en helt annan sak.

Kort efter Keighleys uttalande bestämde flera användare på det stora spelforumet Neogaf för att göra gemensam sak, och göra allt i sin makt för att övertala Sony att inte applicera några restriktioner på Playstation 4. Två hashtags skapades i måndags, #PS4NoDRM och #PS4USEDGAMES, och alltsedan dess har hardcore-spelare försökt nå ut till Sony-medarbetare via deras Twitter-konton.

”Älskar Playstation-fans”

Och nu har de börjat ge försiktiga svar på tal.

– Det här är skälet till att jag älskar Playstation-fans – deras passion är oöverträffad, skriver John Koller, chef för Sonys hårdvarumarknadsföring.

– Jag blir alldeles mjuk i själen av Playstation-fansens passionerade tilltal och deras vilja att tala med oss så här direkt. Vi hör er, säger Sony-producenten Nick Accordino.

– Jag älskar passionerade #Playstation-fans!! skriver Scott Rohde, produktchef för Sony Worldwide Studios.

En som än så länge undvikit att svara är Shuhei Yoshida, chef för Sony Worldwide Studios, och kampanjens huvudsakliga måltavla. Så sent som i februari påtalade Yoshida att det kommer att gå att spela begagnade spel på Playstation 4 i en intervju med Eurogamer – vilket inte behöver betyda att det inte kommer att finnas betalspärrar.

Jonas Högberg