Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Moba för mobilen ett pilligt koncept

Publicerad 2015-01-30

The witcher: Battle arena rår inte på Lol

MOBA Ibland får stora ambitioner plats på riktigt små kretskort.

”The witcher: Battle arena” är ett stundom hjälpligt försök att fånga den fartfyllda och taktiskt svårbemästrade spelmekaniken som gjort ”moba” till ett lika självklart nyord i kidsens vokabulär som ”lol”. Och då snackar jag inte nödvändigtvis om ”League of legends”, vars användarbas till och med får ”World of Warcrafts” på skam.

Snabba matcher

Här pekar man med fingrarna för att styra en hjälte i snabba 3 mot 3-matcher där målet är att kontrollera tre nyckelpunkter, genom att använda en uppsättning stridsförmågor för att slå ut fienden. De korta matcherna är över på bara några minuter: något som initialt får ”moba för mobilen” att låta som en bättre idé än det snart visar sig vara.

Rätt omgående inser man nämligen att de pilliga touchkontrollerna inte riktigt håller för att navigera ett gränssnitt som har lite väl mycket gemensamt med de uppskalade pc-kusinernas dito. Beslut måste fattas på några hundradels sekunder – och att då inte hitta rätt knapp för att de är för små blir snabbt till ett kroniskt exem på den lilla spelglädje som faktiskt finns här.

Lyckat free to play-upplägg

Det Fuero Games gör bäst – och som säkerligen kommer att uppskattas av hardcore-spelare – är free to play-modellen. ”Battle arena” är gratis att ladda ner men erbjuder som brukligt är ett antal frivilliga uppgraderingar i utbyte mot riktiga pengar. Kostnaden för in-app-köpen som står till buds varierar här mellan 9 och 95 kronor men är – för en gångs skull – inte designade att skinna dig för att du ska kunna nå framgång i spelet. Istället handlar det om rent kosmetiska modifikationer – nya rustnings- och vapenmodeller som gör din karaktär lite vackrare för ögat.

Bara två banor

Men hur rättvis free to play-principen än må vara får den mig att vilja fortsätta spela ”Battle arena” ungefär lika mycket som det faktum att spelet bara innehåller två banor som knappt är större än frimärken får det.

Det är inte särskilt svårt att förstå varför CD Projekt Red och Fuero Games gav sig på det här projektet: moba är en av världens största spelgenrer just nu.

Men man kan undra varför de inte förstod att det var en dålig idé att konvertera den till världens minsta format.

Jakob Svärd