Jonathan Blow går till attack mot Microsoft
Publicerad 2013-05-31
Braid-skaparen sågar påståenden: Det är lögn
Microsoft hävdar att Xbox Ones koppling till ”molnet” kommer att förbättra fysiken och ljuseffekterna hos Xbox One-spel.
Men frågar man spelutvecklargeniet Jonathan Blow är det en grov överdrift.
Microsoft har haft en skakig vecka i rampljuset sedan de utannonserade Xbox One. Mycket är oklart med konsolen, och nu kämpar spelföretaget för att vända opinionen.
Nu hävdar speljättens Matt Booty i en intervju med Ars Technica att den nya konsolens molnlagringsteknologi kommer skärpa fysiken och ljuseffekterna i Xbox One-spelen. Och inte nog med det, när konsolen släpps kommer hela 300 000 servrar stå redo.
”Skitsnack”
En som dock inte visat sig bli särskilt imponerad av de här uttalandena är den omhuldade indieutvecklaren Jonathan Blow. Han menar att Microsoft tänjer på sanningen en hel del, och tror att Microsoft mörkar att det stora antalet servrar i själva verket är virtuella.
– Jag kan snurra igång 10 000 virtuella servrar per värd. De skulle alla suga. Att säga att man pytsar ut 300 000 servrar när de egentligen är virtuella är en lögn, skriver Blow på sin Twitter.
Han kallar uttalandet om molnets positiva effekter på spelen ”skitsnack” och har bett sina följare att hjälpa honom att avslöja Microsoft.
”Mirror’s edge 2” på gång?
Blow har tidigare haft problem med Microsoft. Hans första spel, ”Braid”, var ursprungligen Xbox 360-exklusivt, men efter att ha tröttnat på Microsofts rigida regler har han nu bytt sida. Hans kommande spel, ”The witness”, släpps till en början exklusivt till Playstation 4.
Microsoft kan kanske trösta sig med ”Mirror’s edge 2” istället. Uppföljaren till det Dice-utvecklade springspelet är inte officiellt utannonserad, men har de senaste dagarna dykt upp på flera Amazon-sajter, exklusivt för Xbox 360 antingen eller Xbox One. På E3 nästnästa vecka får vi förhoppningsvis veta mer.
Jonas Högberg