Nu vill Sydkorea stoppa datorspel

Publicerad 2013-12-14

Regeringen vill klassificera spel som anti-socialt beroende

Sydkorea har länge haft problem med ungdomar som fastnar i beroendeframkallande onlinespel.

Nu funderar regeringen på att klassificera spel som ett ”anti-socialt” beroende.

Sydkorea planerar krafttag mot onlinespel. Landet har under flera års tid tampats med onlinespelberoende – en rapport från 2011 visade att drygt 125 000 ungdomar mellan åldrarna 10-19 är beroende eller lider risk att bli beroende.

Och nu stöter och blöter den sydkoreanska regeringen ett nytt lagförslag som, om det går igenom, skulle kategorisera spel som ett ”anti-socialt” beroende, enligt The Independent. Det skulle likställa spel med alkohol, droger och hasardspel.

Det nya lagförslaget är en uppföljning på en lag från 2011 som förbjuder alla under 16 år att spela onlinespel mellan midnatt och sex på morgonen.

Skulle lagen befästas kommer spelföretag få det svårare att göra reklam för sina spel. En procent av den sydkoreanska spelindustrins intäkter kommer dessutom gå till en fond som ska hjälpa till att bekämpa onlinespelberoende.

”Dödsstöt för industrin”

Och det lär inte vara småflis direkt. The Independent berättar att onlinespel numera är en betydande kulturexport i Sydkorea. ”Maplestory” och andra onlinespel drog in mer pengar förra året än vad Psys Youtube-hit ”Gangnam style”, koreansk popmusik, filmer och alla andra kulturella exporter gjorde gemensamt.

De koreanska spelföretagen är dock avogt inställda till den nya lagen och säger att den har potential att bli en dödsstöt för industrin. Spelföretagens representant, The Korea Internet and Digital Entertainment Association, säger så här i ett uttalande:

– De 100 000 som jobbar inom spelindustrin är inte några knarktillverkare.