Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Microsoft försöker dämpa Kinect-oro

Publicerad 2013-10-08

Menar att nya kontroversen bara är ett missförstånd

Microsoft är i blåsväder.

Nya kommentarer från teknikföretagets marknadschef gällande riktad reklam i Xbox One har fått gamers världen över att återigen frukta Kinect-kamerans övervakningsmöjligheter.

Men nu säger Microsoft att det hela bara är ett missförstånd och att data från Kinect bara kommer samlas in om spelaren ger sitt tillstånd till det.

När Xbox One utannonserades i våras var det många som förhöll sig skeptiska till den medföljande Kinect-kameran och dess möjligheter att övervaka spelarna. Nu har den här oron tagit fart igen efter att Microsofts marknadschef Yusuf Mehdi i ett tal på Association of National Advertisers Masters of Marketing Conference belyst kamerans potential att identifiera användarens vanor och hobbies så Xbox One ska kunna leverera riktad reklam.

Missuppfattning – enligt Microsoft

Många frågar sig nu om Microsoft har för avsikt att även dela med sig av personlig information från Xbox One. Edward Snowdens avslöjande om Prism i somras visade som bekant att Microsoft gett den amerikanska säkerhetsmyndigheten NSA tillgång till realtidskommunikation och lagrad information.

Microsoft själva menar dock att Ad Age, som rapporterat om Mehdis tal, fått det hela om bakfoten. Medhis citat om att Microsoft försöker ”bygga broar mellan offline- och onlinevärlden” ska inte ha åsyftat Kinect utan sättet innehåll kan föras över från Xbox One till andra plattformar, som Smartglass.

”Värnar om kunders privatliv”

En talesman för Microsoft har delgivit Eurogamer det här uttalandet:

– Yusuf Mehdis kommentarer hade inget att göra med Kinect. Vi har inga planer på att förse våra användare med riktad reklam baserad på data från Kinect. Vi värnar om våra kunders privatliv och kommer inte använda oss av riktad reklam om de inte tillåter oss att göra det.

– Vi har för avsikt att varken dela med oss eller sälja eran personliga information till tredje parter, och ni har full kontroll över vilken personlig data som delas.