Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

– Fascinerande att se allt Rockstar klämt in

Publicerad 2013-09-18

Jonas Högberg: Otrolig detaljrikedom i GTA V

Lugn.

Vi kommer sätta Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus på ”Grand theft auto V” inom kort.

Men innan dess – innan vi hunnit se tillräckligt mycket av Rockstars mastodontverk för att kunna sammanfatta upplevelsen med en siffra – låter vi vår spelkritiker Jonas Högberg dela med sig av sina första intryck.

Och hoppas att du vill dela med dig av dina egna i kommentarfältet längst ner.

Jonas Högberg.

Efter fem års väntan – hur känns det att ta sina första steg i ”GTA V”?

– Overkligt. Och underbart.

På vilka sätt märks det att spelet tagit så lång tid att utveckla?

– Det märks först och främst på den otroliga detaljrikedomen. Den enorma spelvärlden får mig att känna mig som en upptäcktsresande i ett främmande land, jag vill se och kartlägga allt – från de karga bergen i norr till de soldränkta stränderna i Los Santos utkanter. Det är fascinerande att se allt Rockstar klämt in: linbanor, undervattensutforskande, tennis, flygplan, hela kloaksystem, fantastiska beach buggys.

Hur naturligt känns det nya upplägget, med tre olika karaktärer?

– Det funkar bra. Jag gillar att de olika karaktärerna fortsätter att leva sina liv när man inte kontrollerar dem. Om jag varit ute på uppdrag med Franklin och byter till Michael så händer det att jag till exempel dyker rakt ner i en fika med hans fru. Det får både karaktärerna och världen runtomkring att kännas levande. Vissa saker kan dock bli irriterande, som att vissa storyuppdrag bara kan spelas med rätt karaktär trots att det är en så pass basal grej som att stjäla en bil.

”Trevor en märklig karaktär”

Karaktärerna har kritiserats som svåra att relatera till, inte minst Trevor. Delar du den åsikten?

– Jag tycker inte att det är så viktigt att kunna relatera till karaktärer – jag tycker snarare att upplevelsen blir mer intressant om de är helt olika mig själv. Med det sagt så är Trevor en märklig karaktär, han växlar mellan att vara humoristiskt ”crazy” och spritt språngande galen på ett högst obehagligt sätt. Men däri finns givetvis en intressant fråga: går det att gilla någon som är psykiskt instabil och begår hänsynslösa våldsbrott utan eftertanke? I nuläget vet jag inte vad jag ska tycka.

”GTA V” har redan hunnit orsaka flera kontroverser med sitt laddade innehåll. Tycker du Rockstar har rätt tonträff, eller landar de snett?

– För det mesta håller de sig på rätt sida av linjen, men det skär sig ibland. En tråkig detalj är att kvinnorna inte tillåts vara karaktärer i sin egen rätt utan enbart existerar för att bygga de manliga karaktärerna. Franklins skumma feministiska faster hade lätt kunnat tweakas lite och bli en fantastisk karaktär, men som det är nu finns hon bara där för att irritera honom. Många av de manliga karaktärerna – inte bara de tre huvudpersonerna – är mångfacetterade varelser, medan kvinnorna är endimensionella och påfallande ofta direkt störiga.

”Borde inte ha väntat”

Tycker du Rockstar borde ha väntat och släppt ”GTA V” till Playstation 4 och Xbox One istället?

– Nej. Visst kunde det kanske blivit lite snyggare, men spelet pressar verkligen de nuvarande konsolerna till bristningsgränsen som det är nu. Och resultatet är fantastiskt.

Vad är det roligaste oscriptade ögonblicket du hunnit uppleva hittills?

– Jag körde alldeles nyss en brinnande lastbil i full karriär längs en väg i Los Santos, hoppade ur förarsätet för att rädda mig själv – bara för att krocka med en lyktstolpe och dö. En kort stund där kändes det som att jag befann mig i en gammal tecknad kortfilm med Gråben och Hjulben.

Spelvärlden i ”GTA V” ska vara Rockstars överlägset största någonsin. Hur mycket tycker du det gör för upplevelsen?

– Massor. Det känns som att man befinner sig i en riktig värld. Att cruisa längs kusten i en gammal amerikanare med soldiset i ryggen och veta att jag bara sett några procent av det spelet har att visa upp är svindlande.

Vilken är den största besvikelsen?

– Tre karaktärer. Tre män. Sett till historien är det givetvis inget märkligt med det, men om nu Rockstar är så besatta av att utforska maskulinitet som Dan Houser hintade om i en intervju med The Guardian finns det massvis man kan göra med det temat utifrån en kvinnas perspektiv. Det är tråkigt att man inte velat utforska den vinkeln.