Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dag, Daga

Han erövrar världen - och golfbanan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-13

Aftonbladet träffar spelgurun Sid Meier

NYTT PIRATES? Meier sneglar i backspegeln - och gör nyversion av minst en gammal klassiker. - Det folk frågar efter mest är "Pirates".

Vilket ”dreamteam” i spelvärlden.

”Civilization”-skaparen Sid Meier och ”The Sims”-pappan Will Wright gör spel tillsammans.

Det något oväntade resultatet: småfolket från ”The Sims” marscherar – ut på golfbanan.

Idylliskt. Sid Meier tar en tur på golfbanan - tillsammans med "The Sims"-skaparen Will Wright.

Speldesignern Sid Meier gör vilda kast. Från att forma hela världshistorien i ”Civilization III” till att ansa gräset på greenen i ”Sim golf”. I samarbete med ”The Sims”-skaparen Will Wright.

– Vi pratades vid några gånger och han gav mig lite idéer. Men de flesta speldesigners brukar gilla att jobba ensamma, säger Meier, som programmerade stora delar av spelet själv.

I ”Sid Meier’s Sim golf” bygger och sköter vi en golfbana. De besökande små golfspelarna är karaktärer ur ”The Sims”, med intriger och diskussioner att tjuvlyssna på.

– Folket på banan ska vara mätaren på hur spelet går, det var lite grand den nya idé jag ville pröva.

Inspirerades av "Sim city"

Samarbetet är ett unikt ”dreamteam” i spelbranschen. Men det är inte första gången Meier blir förtjust i Will Wrights verk. Inspirationen till hans största succé ”Civilization” kom just från Wrights ”Sim city” (1987) där spelaren blir borgmästare för en stad.

– De flesta spel handlade om att spränga saker. Jag blev fascinerad av att kunna bygga upp någonting, säger Meier.

Få spel har ett ansikte. Meier och Wright tillhör det fåtal designers som är kända personligen för sina verk. Och Sid Meier var allra först med att profilera sig – genom att 1987 sätta ut sitt namn på kartongen till ”Pirates!”.

– Det var ett sätt att tala om att ”gillade du det spelet kommer du att gilla det här spelet”.

Mer "författare" än "filmstjärna"

Meier tycker nog att ett eventuellt kändisskap hjälper spelbranschen – men gillar inte riktigt jämförelser med filmstjärnor eller popstjärnor.

– Speldesigners borde ses mer som kända författare. Att vara filmstjärna handlar mer om livsstil än produkten, att se ut och vara på ett visst sätt.

47-årige Sid Meier har gjort spel sedan början av 80-talet i sina spelföretag Microprose och numera Firaxis. Det mesta han har rört vid har blivit succéer. Nu börjar spelgurun snegla i backspegeln.

Vi tittar på nya versioner av gamla spel

– Vi tittar på möjligheterna att göra nya versioner av gamla spel. Vi vill nog göra ett helt nytt spel och ett baserat på våra gamla idéer.

Och han ger mer än en vink om vilket spel det rör sig om.

– Det folk frågar efter mest är ett nytt ”Pirates!”, säger Meier.

Bedrägligt enkelt - i början

Vad är det då som gör Meiers spel så fängslande?

Han talar om ”easy to get started, a challenge to master” – att spelen ska vara närmast bedrägligt enkla i början och sedan växa i komplexitet vartefter spelaren lär sig.

Han talar om ”just one more turn” – att spelaren hela tiden ska ha något på gång att experimentera med så att det ska vara svårt att sluta.

Men den verkliga nyckeln är enklare än så, enligt Meier.

– Vi ägnar lika mycket tid åt att spela spelen som att göra dem.

Sjörövare och världshistoria

Här är några av guru Meiers största skapelser.

Henrik Rudin

ANNONS