Nya uppgifter: Xbox 360- spel blir dyrare inom kort
Uppdaterad 2013-07-11 | Publicerad 2013-07-10
Xbox Live Arcade-priser kan höjas med 30 procent
Många har varit nöjda med att Microsoft lovat att börja ta betalt i riktiga valutor istället för så kallade Microsoft Points.
Nu visar det sig att det istället kan bli en förlustaffär för spelarna.
I slutet av sommaren beräknas Microsoft uppdatera det grundläggande gränssnittet för Xbox 360 med en rad nya funktioner.
En av dessa funktioner är lite mer oväntad än de andra – och garanterat mer oönskad. Nu kommer det nämligen bli dyrare än tidigare att ladda ner spel via Xbox Live Arcade.
Microsoft Points blir kronor
Det här är sker i samband med att Microsofts virtuella valuta, kallad Microsoft Points, byts ut mot riktiga, lokala valutor. En förändring som varit efterlängtad. Men enligt uppgifter som Eurogamer tagit del av så verkar Microsoft samtidigt passa på att höja spelpriserna.
Höjs från 69 till 91 kr
Spel som tidigare sålts för 1600 Microsoft-poäng, motsvarande 13,6 pund (137 kr), ser nu ut att höjas i pris till 14,99 pund (151 kr). Det innebär en prishöjning på drygt tio procent. 1200 Microsoft-poäng blir nu 11,99 pund (121 kr), istället för 10,20 (103 kr). 800 poäng blir 8,99 pund (91 kr) istället för 6,80 (69 kr) – en ökning med över 30 procent.
Ett nedladdningsbart Xbox 360-spel som släpps just i augusti är Josef Fares debutspel ”Brothers: A tale of two sons”. Det är först ut i Microsofts traditionella Summer of Arcade, och släpps för 1200 Microsoft-poäng den 7 augusti – alltså innan priserna hunnit konverteras till riktiga valutor.
Uppdatering: Microsoft har nu klargjort att prishöjningen var ett misstag och att priserna som rapporterats kommer justeras. Exakt hur de färdiga priserna kommer se ut är dock ännu inte känt.
Spela