”Assassin’s creed III” vinner Guldstickan 13
Publicerad 2013-06-04
Årets bästa spel 2012, enligt Spelas läsare
Efter en utdragen kamp har Spelas läsare till slut korat ”Assassin’s creed III” som 2012 års bästa spel.
Det åtråvärda priset Guldstickan tillfaller därmed kreative regissören Alex Hutchinson och hans team på Ubisoft Montreal.
– Tackar. För oss är det alltid läsarprisen som är de mest viktiga, säger Hutchinson.
Guldstickan är Nöjesbladet Spelas prominenta spelpris. Varje år utser läsarna en vinnare bland stora konsolspel och mindre mobilspel. Årets omröstning slog nytt rekord med bred marginal – när det var dags att kora vinnarna kunde vi räkna till 191 362 röster.
Kampen om Guldstickan för årets spel 2012 visade sig dessutom bli oerhört jämn. Två kandidater, fotbollsspelet ”Fifa 13” och historiedramat ”Assassin’s creed III”, slogs om titeln ända in i kaklet. Men i slutändan var det Ubisofts episka skildring av den amerikanska revolutionen som drog det längsta strået.
När Aftonbladet ringer upp spelets kreative regissör Alex Hutchinson i Montreal blir han överlycklig över vinsten.
”Bästa priset att vinna”
– Tackar. Det är det bästa priset att vinna. För oss är det alltid läsarprisen som är de mest viktiga.
Om du ser tillbaka på spelet – är du nöjd med vad ni åstadkommit?
– På det stora hela så är jag det. Det är svårt att få perspektiv på det hela när man jobbat flera år på något, släpper det och får kritik från recensenter och spelare kort därefter, men nu så här i efterhand så önskar man ju att vi kunnat ändra några grejer, men så är det ju i alla konstformer.
Hutchinson menar att det var en stor utmaning att byta hjälte. I de senaste ”Assassin’s creed”-spelen har den charmante renässansmannen Ezio tjusat spelarna, men i trean tog den mer tystlåtne halvindianen Connor över taktpinnen.
”Assassin’s creed” – i Sverige?
– I början så var fansen väldigt delade när det gällde Connor. Vissa ansåg att han var platt, vissa ansåg att han var en frisk fläkt i det avseendet att han inte bara var ännu en högljudd hjälte. Så hälften gillade att han var annorlunda, hälften ville ha något annat... eller var helt enkelt vana vid Ezio.
Vad tror du om ett ”Assassin’s creed”-spel i Sverige?
– (skratt) Jag tycker att det låter intressant! Jag tror att vi skulle vara tvungna att hålla oss borta från vikingarna för annars skulle det bli något jag redan har spelat.
– Jag tror att det skulle bli ett spel om kolonisering, du vet, den här resan från obefolkade områden där det är jättesvårt att upprätthålla liv, att tvingas hitta resurser, leta upp nya platser. Så jag tror att jag skulle göra ett spel om det, och om spridningen av olika kulturer som kommer sig av det.
Jonas Högberg