Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Animal crossing” ger 3DS en boost

Publicerad 2013-06-20

Har ”ett brett spektrum av spelare”, enligt Nintendo

Det har snackats mycket om den katastrofala Wii U-försäljningen.

Men när det gäller en annan Nintendo-konsol kan det knappast gå bättre.

Nintendo 3DS fyrdubblade förra veckan sin försäljning – mycket tack vare släppet av nya spelet ”Animal crossing: New leaf”.

Nintendo 3DS går fram som en slåttermaskin på försäljningslistorna. Förra månaden toppade den bärbara konsolen hårdvarulistan i USA, och bröt därmed Xbox 360:s 28 månader långa dominans, rapporterar Digital Trends.

Och saker och ting har bara blivit bättre i juni. Under ett analytikermöte på E3 berättade Nintendo-chefen Satoru Iwata att släppet av den populära livssimulatorn ”Animal crossing: New leaf” i USA har genererat en fyrdubbling av Nintendo 3DS-försäljningen.

”Har bidragit på många sätt”

I Japan har spelet redan sålts i mer än fyra miljoner exemplar – och slagit nytt rekord när det gäller sålda digitala exemplar.

– Ett brett spektrum av konsumenter, inklusive kvinnor, uppskattar det här spelet och det har inneburit en ökad försäljning av Nintendo 3DS, säger Iwata enligt Gamesindustry.

– Och eftersom konsumenterna förväntas spela det här spelet dagligen så använder de Nintendo 3DS över en längre period. Det här spelet har bidragit till konsolen på många sätt. Spelets framgång är avgörande för Nintendos framtid på den amerikanska och europeiska marknaden.

Men frågan är hur ”Animal crossings” egen framtid ser ut. I en intervju med Venturebeat berättar spelseriens lead designer Katsuya Eguchi att nästa spel kan komma att anamma free to play-modellen.

Öppnar för free to play

– Jag tror att huvudsaken i det sammanhanget är vad vi i så fall skulle låta vara tillgängligt från början, säger Eguchi. Men om jag kan hitta en affärsmodell som fungerar – som funkar för både Nintendo och konsumenten – så kan jag inte säga att vi inte skulle välja bort free to play.

– När du tittar på vår kärnpublik i Japan så är det definitivt en publik som har smartphones. De är kvinnor i sena tonåren eller tjugoårsåldern. De spelar redan free to play-spel på sina smartphones.

Jonas Högberg