Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Pretentiös ”Guitar hero”-kopia

Publicerad 2014-06-25

Entwined är ungefär lika kittlande som en låttext av Danny Saucedo

MUSIKPUSSEL Allt är ”Journeys” fel.

Tack vare framgångarna för Thatgamecompanys vandringsspel insåg Sony sent omsider att spelmediet har kreativt utrymme för andra saker än att rollspela, erövra världen, köra bil, skjuta med vapen och leka sport. Dessutom insåg de att dessa annorlunda spel kan vara kommersiellt gångbara också – och då var jakten igång. Jakten på nästa fina, annorlunda samt kommersiellt gångbara spel.

Slipsarna fick ståpäls

Det Sony hittade – efter att proaktivt ha sponsrat ett gäng spelstudenter som numera har en studio vid namn Pixelopus – var ”Entwined”. Det är lätt att föreställa sig hur speljättens slipsar fick ståpäls när de såg vad deras protegéer höll på med för första gången: ett färggrant musikspel med den omöjliga kärleken mellan en fisk och en fågel i fokus.

Detta lät så fint, annorlunda samt kommersiellt gångbart, tyckte Sony, att man bestämde sig för att göra ett stort nummer av det på årets upplaga av världens största spelmässa E3. Man höll projektet hemligt tills det stora avslöjandet under sin presskonferens och släppte därefter spelet via digitala kanaler – i samma stund som det utannonserades.

Tyvärr kommer succén med största sannolikhet att utebli.

Låt dig inte luras av bilderna

Speldesignen i ”Entwined” är oerhört simpel: den vänstra analoga spaken styr en orange fisk, medan den högra analoga spaken styr en blå fågel. På nio banor – eller ”livstider” som de kallas – flyger de fram i färgsprakande tunnlar och samlar poäng. För att inte bli av med dessa måste man klara av att följa korta mönstersekvenser med spakarna. När man samlat tillräckligt många poäng binder man ihop fågeln och fisken genom att klara några marginellt svårare sekvenser. Om man gör det förvandlas de till en grön drake som man får flyga runt med i lugn och ro ett tag. Sedan börjar hela processen om igen.

På stillbilder kanske konceptet liknar briljanta drogtrippar som ”Rez” eller ”Child of Eden”. Men i praktiken liknar det mest en tågkrasch.

Det största problemet med ”Entwined” är att man inte får någon audiell eller visuell feedback. Den monotona bakgrundsmusiken och Windows Media Player-aktiga ljusshowen rullar på utan någon som helst koppling till det man gör, vilket gör att det egentligen känns lite för snällt att kalla det här för ett rytm- eller musikspel. Man kan inte påverka presentationen mer än att spelet säger ”pling!” när man lyckas följa de utstakade mönstren, samt inte säger ”pling!” när man misslyckas med det.

Milt ”poetiska” inslag

Denna grundläggande miss gör att ”Entwined” mest framstår som ett extremt simpelt arkadspel, med milt ”poetiska” inslag som känns mindre kittlande än Danny Saucedos låttexter.

Det tar bara två–tre timmar att ta sig igenom spelet, och under den tiden hinner man tröttna på det hundra gånger om.

Samt konstatera att Pixelopus spel innehåller mycket flaxande med vingar.

Som bär det ungefär lika långt som en flygfisk.

Jakob Svärd