Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sibylla

Lyxkryssningen blir en mardröm

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-18

Zombierna är tillbaka. Den här gången möter du din värsta mardröm på en kapad lyxkryssare mitt ute på Atlanten. Agenterna Bruce Macgavin och Fong Ling har skickats dit för att stoppa brottssyndikatet Umbrellas onda planer. Men plötsligt börjar de döda passagerarna att resa sig och komma efter dig. Hasandes, stönandes – vidrigt skräckinjagande.

”Dead aim” handlar mer om rå action än tidigare ”Resident evil”-spel. För att förstärka känslan sköts allt utforskande i tredjepersonperspektiv medan pistolhamrandet sker i förstaperson.

Det tar lite tid att vänja sig vid upplägget, men när man väl fått grepp om det känns det faktiskt rätt bra. Koppla en ljuspistol till din spelmaskin och varva med handkontrollen så blir det ännu bättre.

Men som vanligt är det varken actionscenerna eller utforskandet som gör ”Resident evil”-spelen. Yxiga kameravinklar, klumpig styrning och sega rörelser irriterar rejält. Det som gör spelet är atmosfären. Den paniska skräcken av att vara instängd i ett mörkt rum tillsammans med tio raglande zombier.

”Dead aim” har en bit kvar till övriga spel i serien. Men har du väl börjat spela är du hopplöst fast.

Therese Granlund