Spela:s expert sågar next gen-grafiken
Publicerad 2013-06-12
Playstation 4-spelen får en känga av Alfred Holmgren
Grafiken på många spel till Playstation 4 är en besvikelse.
Det menar Spelas redaktör Alfred Holmgren som är på plats i Los Angeles på spelmässan E3.
– ”Killzone: Shadow fall”-grafiken är taggig, kantig, inte så detaljerad som jag hoppats, säger Holmgren.
Nästa generations konsoler är på ingång, men om man frågar Spelas redaktör Alfred Holmgren är det inget att hetsa upp sig för. I alla fall inte när det gäller Playstation 4-spelen.
Holmgren, som besökte Sonys bås på E3-mässan igår och testade flera av lanseringsspelen, sågar grafiken jäms med fotknölarna.
– ”Killzone: Shadow fall”-grafiken är taggig, kantig, inte så detaljerad som jag hoppats, säger han. Inte lika snyggt som första demot.
– Spelade ”Knack” också. Rätt intetsägande. Så fult och grynigt att tv:n måste varit inställd på fel upplösning eller något. Som ett fulare lego.
Och inte heller nya bilspelet ”Driveclub” undkommer bilan.
– Grafiken är en stor besvikelse. Bakgrunderna ser verkligen gamla och odetaljerade ut.
”Det ser ganska current gen ut”
Vidare passade Holmgren även på att kritisera Ubisofts beslut att inte låta folk spela de båda stekheta titlarna ”Watch dogs” och ”Assassin's creed IV” som också släpps i höst.
– Man får inte spela eftersom man inte hinner lära sig alla nya system på fem minuter, påstår Ubisoft. Men gäller inte det väldigt många spel som man faktiskt får testa själv på E3? Ledsen, du får inte testa nya ”Tekken”, för det går inte att lära sig alla combos på fem min.
– Fick en privat demonstration av ”Assassin's creed IV” av en senior designer. Samma demo som hackade på presskonferensen. Jag frågade om skillnaderna mellan PS3 och PS4, och det verkar mest vara detaljer. Och det syns. Ser ganska current gen ut, med lite extra glans och fukt.