Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

"Warcraft"-fansen skräms

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-05-10

Spelmakaren Bill Roper: De kräver väldigt mycket

Han lät hundratusentals fans vänta på ”Diablo II”. Nu är det ”Warcraft III” som dröjer.

Men fansen håller också Bill Roper i ett järngrepp.

– Det är lite skrämmande ibland. Lika drivna som vi är att göra bra spel, lika mycket kräver de bra spel av oss, säger spelskaparen.

Debatten rasar på nätet. Tusentals inlägg om kommande ”Warcraft III”. Minsta lilla detalj stöts och blöts. Och minsta lilla ändring utlöser rena ramaskriet. Vad sägs om att byta namn på ett av monstren?

”Oh my God! It’s the stupidest name I’ve ever heard!”.

Spelskaparen Bill Roper, 37, ler och skakar på huvudet åt sitt exempel.

– Det är lite skrämmande ibland. Lika drivna som vi är att göra bra spel, lika mycket kräver de bra spel av oss.

Storsäljare - som dröjer länge

Strategi- och rollspelen från amerikanska Blizzard är storsäljare. ”Starcraft”, ”Diablo” och ”Warcraft”.

Men de brukar dröja länge, länge. Senaste budet för ”Warcraft III” är före halvårsskiftet. Fast nu har ju precis teamet bestämt sig för att byta teknik för all musik och alla ljud i spelet.

– Det dyker upp helt nya idéer hela tiden, säger Roper.

– Och vi vet inte om idéerna är bra eller dåliga förrän vi har prövat dem i spelet. Att döma när ett spel är klart är omöjligt.

Många finesser för fansen

Många delar i ”Warcraft III” är designade för att tilltala de krävande fansen. Här finns från början ett program som låter spelarna göra egna uppdrag och och i stort sett ändra varenda detalj i spelet.

Men Roper hoppas att även nya spelare ska fastna för rollspelandet och fälttågen när människor, alver och orcher drabbar samman i ”Sagan om ringen”-aktiga bataljer.

– Vi försöker göra spelkontrollerna enkla och inlärningskurvan låg.

Då får ni ännu fler högjudda fans?

– Vi älskar dem, skrattar Roper.

– De är ovärderliga, de ger oss ovärderlig hjälp.

Henrik Rudin