Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Han skapar helt nya spelgenrer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-05-30

Spelgurun Peter Molyneux visar hisnande "Project Ego" och "B.C."

LOS ANGELES. Han skapar en levande värld ner till minsta lilla insekt. En spelhjälte som åldras genom en episk saga under årtionden.

– Jag vill göra saker som ingen annan har gjort, säger spelskaparen Peter Molyneux.

I ett dödstyst, undanskymt litet rum på den stora spelmässan E3 i Los Angeles har Peter Molyneux tillbringat snart tre dagar. Det är kvavt och mörkt. Hans röst är nästan borta, han är sliten efter gårdagskvällens party, han säger att han vill åka hem nu.

Men när han startar ”Project Ego” börjar ögonen glittra. Peter Molyneux, 42, lever för sina spelvisioner. Genom titlar som ”Populous”, ”Dungeon keeper” och ”Black & white” har han gång på gång brutit teknikbarriärer, levererat unika spelupplevelser – och utmanat gängse genrer.

Nu ger han sig på rollspel.

– Rollspelen har sett likadana ut så länge, börjar Molyneux.

– Att få frågan om du vill vara magiker eller krigare i början av ett rollspel är löjligt. Hur vet du det? Du har ju inte spelat spelet.

Viger sitt liv åt hämnd

I ”Project Ego” får en 15-årig pojke se hela sin familj bli brutalt mördad. Vi tar rollen som pojken och jagar hämnd – en resa som sträcker sig genom årtionden. Vi formar handlingen och pojken blir man och formas av handlingarna.

Molyneux snabbspolar genom tiden och musklerna växer på den svärdsvingande krigarhjälten. Ansiktet fåras. Håret växer. Solbränna. Ondskefulla handlingar skuggar ansiktet och munnen kröks till en grimas.

”Project Ego” befolkas av monster – men också av bybor med vardagsliv. Skolan ringer in och en liten pojke skuttar in i klassrummet, sätter sig i bänken och väntar på läraren. Det har ingen betydelse för handlingen. Men för atmosfären.

Spelet rycker och hoppar, det är mycket långt kvar till release. Molyneux hisnande detaljerade saga kan tyckas ouppnåelig.

– Men vi har ju tolv års erfarenhet av simulationer, säger Molyneux självklart.

– Vi använder oss bara av våra erfarenheter och förbättrar bara tekniken vi redan har.

Frontfigur och guru

Molyneux är frontfigur och guru när hans företag Lionhead nu satsar på Xbox och skruvar upp takten i spelproduktionen – genom att knyta till sig mer eller mindre oberoende team. ”Satelliter”. Big Blue Box gör ”Project Ego”. Intrepid Games skapar stenåldersvärlden ”B.C”.

Kameran gör en inflygning över en dalgång. Flockar av dinosaurier betar. Rovdjur smyger. Ner på marknivå med vajande gräs. Insekter surrar förbi. Små fiskar simmar i en liten bäck.

Stenåldersmänniskor i en bosättning lär sig använda verktyg, lär sig kommunicera, lär sig överleva rovdjur och faror. Med vår hjälp, genom olika utmaningar och problemlösning.

– ”B.C.” är som ett ”Mario”-äventyr, men det ser inte ut så, säger Molyneux.

Som ett ”Mario”-äventyr?

Peter Molyneux utmanar ännu en spelgenre.

Molyneux spelhistoria

Henrik Rudin