Röda korset vill reglera ”Battlefield” och ”Cod”
Publicerad 2013-10-04
Argumenterar för att krigslagar ska styra innehållet i spel
Är det viktigt att virtuella soldater lyder under samma lagar som riktiga?
Det anser Röda korset, som nu uppmanar spelföretag som tillverkar krigsspel att applicera internationella krigslagar i spelen.
Röda korset går i bräschen för att realistiska krigsspel ska anta och följa de internationella krigslagarna. Enligt Francoid Senechaud, som jobbar för Röda korsets internationella kommitté, hoppas man att hjälporganisationen i framtiden kommer ges möjligheten att påverka spel som
och
.
”Väldigt nära verkligheten”
– Spel som återger slagfält, samtida slagfält, befinner sig väldigt nära verkligheten. Och egentligen är det väldigt svårt att särskilja riktiga krigsbilder och de bilder du kan få från tv-spel. Därför pläderar vi nu för att de här spelen bör komma verkligheten ännu närmare och att de måste inkludera krigets lagar, säger Senechaud till BBC.
Dessa lagar innebär bland annat ett förbud mot tortyr och våld mot civila eller beväpnade motståndare utan orsak.
”Skjuter på allt som rör sig”
Och det finns faktiskt en spelstudio som har lyssnat på Röda korsets förmaning: tjeckiska Bohemia Interactive som bland annat ligger bakom det första ”Operation flashpoint”-spelet och ”Arma”-serien.
– Vi har upptäckt att det finns spelare som tar sig an våra spel och bara skjuter på allt som rör sig. Och vi kände att det här inte var rätt. Därför har vi nu introducerat en simpel men intuitiv mekanism. Gör man så här i sällskap av vänligt sinnade trupper så kommer de att attackera dig, säger Bohemias chef Marek Spanel till BBC.