Epic skrattar åt Nintendo
Publicerad 2013-04-01
Nya grafikmotorn inte kompatibel med Wii U
Hur stark är egentligen Nintendos nya spelkonsol Wii U?
Klarar den till exempel av nya grafikmotorn Unreal Engine 4?
– Ha ha ha, nej, är Epic-chefen Mark Reins svar.
Många har de senaste månaderna frågat sig hur Nintendo ska kunna hantera konkurrensen från Sonys och Microsofts kommande konsoler. Båda är riktiga kraftpaket i jämförelse med Wii U, som anses likvärdig med de nuvarande konsolerna Playstation 3 och Xbox 360. Framtidens grafiskt tunga spel ser ut att skippa konsolen helt och hållet.
Målet: nästa generation
När Kotaku frågade Epic-chefen Mark Rein om huruvida nya grafikmotorn Unreal Engine 4, som kan skalas ner till surfplattor och mobiler, kommer att fungera på Nintendos konsol blev svaret ett – skratt.
– Ha ha ha, nej. Eller jag menar, ursäkta, det är inte det korrekta svaret. Vi är inte... vi har Unreal Engine 3 till Wii U. Eller hur? Och Unreal Engine 3 kommer vara bas för alla möjliga fantastiska spel, det är fortfarande en hel del spel som görs med den motorn. Den försvinner inte bara för att en ny är på väg. Men vårt mål med Unreal Engine 4 är att den ska fungera på nästa generations konsoler.
Frostbite 3 inte kompatibel
Det är inte bara Epic som inte anser Wii U vara en nästagenerations-konsol. I veckan avslöjade ”Battlefield”-utvecklaren Dice att deras grafikmotor Frostbite 3 inte stödjer Wii U, vilket innebär att varken ”Battlefield 4”, ”Dragon age 3” eller nya ”Mass effect” kommer att släppas till den.
Jonas Högberg