Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Fascinerades av Bernadottes historia

Publicerad 2014-11-16

Ubisoft om Karl XIV Johans gästspel i Assassin’s creed: ”Tror svenskar kommer älska det”

”Assassin’s creed”-serien tar sig an franska revolutionen.

I årets upplaga får spelarna lära känna historiska prominenser som Napoleon, Robespierre – och Sveriges kung Karl XIV Johan, eller Jean Bernadotte som han först hette.

– Det är givetvis intressant att han som fransman blivit kung i Sverige och att han varit en bakgrundsfigur under revolutionen, säger Ubisofts Olivier Ged till Spela.

Ubisofts Olivier Ged.

På årets E3-mässa fick Ubisoft kritik fick för att ha exkluderat kvinnliga avatarer från spelet. Ledande namn från ditt team har redan ursäktat tilltaget, men jag är ändå nyfiken på vad du har att säga om situationen?

– Jag ser det som en sorts missförstånd. Vi är väldigt måna om representation och mångfald i våra spel, och i tidigare ”Assassin’s creed”-spel har man kunnat spela som kvinna i multiplayer, Aveline i ”Assassin’s creed: Liberation” var kvinna, och många av våra manliga karaktärer representerar olika kulturer och etniciteter. Det här är väldigt viktigt för oss. I ”Assassin’s creed: Unity” var vårt huvudmål att se till att spelarna verkligen fångades av storyn, och vi hoppas att de ska ty sig till Arno. Och i co-op så spelar alla som Arno. Men kvinnorna som medverkar i spelets story är väldigt viktiga.

Vill inte göra som ”Mass effect”

Varför gör ni inte som till exempel ”Mass effect”-serien – som låter spelaren välja kön på hjälten?

– Det finns så många utmaningar om man ska göra det. Risken finns att spelaren inte tycker att hjälten är lika självklar om vi måste utveckla karaktären och tänka på den som man och kvinna. Spelet skulle definitivt ta längre tid att utveckla. Och jag tycker att vi hittills haft huvudrollsinnehavare som känts rätt utifrån plats och tidsera.

Okej, så här då: vilken historisk tidsera anser du skulle lämpa sig bäst för en kvinnlig protagonist?

– Jag tror att vi skulle kunna göra det i vilken tidsera som helst egentligen. Men vi måste fokusera på historien… Aveline, till exempel. Hon levde under samma tidsperiod som Connor i ”Assassin’s creed III”, och den historia vi ville berätta i ”Liberation” hade helt enkelt en kvinnlig huvudrollsinnehavare. Vi bestämmer oss inte för huvudrollsinnehavarens kön det första vi gör när vi planerar ett nytt spel, det är alltid historien vi vill berätta som kommer först. Med ”Unity” så bestämde vi oss för teman som romantisk kärlek och botgörelse.

”Tog oss ett år att bygga Notre Dame”

Hur historiskt korrekt är er version av Paris?

– Representationen är nästan helt skalenlig, 1:1. Byggnaderna är metodiskt återgivna. Ta Notre Dame som exempel. Den tog oss ett helt år att bygga. När det gäller gatuarkitekturen så är den hyfsat korrekt, floderna befinner sig där de ska, muren som fanns då är på rätt plats. Att vi tagit oss vissa friheter med gatorna är för att det ska vara roligare att parkourhoppa runt bland byggnaderna, vi vill inte att flödet ska påverkas. Men som helhet är vårt Paris väldigt troget originalet. Jag har vänner som bor i Paris som fått se spelet och som bedyrat att det känns äkta. ”Jag bor ju här”, har de sagt.

Skulle du kunna berätta lite om Jean Bernadotte, mannen som senare skulle komma att bli den svenske kungen Karl XIV Johan, och hans roll i spelet?

– Absolut. Det är en väldigt rolig historia. För några år sedan kom jag till Stockholm för att besöka min syster, och det var då jag fick nys om Jean Bernadotte. Han är inte alls särskilt känd i Frankrike, förstår du. Men jag tyckte givetvis att det var intressant att han som fransman blivit kung i Sverige och att han varit en bakgrundsfigur under revolutionen.

– Och när ”Assassin’s creed”-teamet för något år sedan försökte komma på historier och uppdrag som rörde Napoleon i spelet så mindes jag plötsligt Jean Bernadotte! Alla i teamet tittade på mig med undrande miner. De frågade ”Vem är det?”, och då sa jag till dem: ”Det ska ni ta reda på, det är ert jobb”. Hahaha. Några veckor senare kom manusförfattaren Russell Lee fram till mig och sa att han hittat något. Désirée, kvinnan Jean sedermera kom att gifta sig med, var ursprungligen trolovad till Napoleon! Det fick oss att skapa tre uppdrag där spelaren får lära känna dessa tre personer. Våra speltestare älskar de här uppdragen och jag gillar dem också. Jag tror att svenska spelare kommer känna likadant.

Känner inte till von Fersen

Känner du till Axel von Fersen?

– Nej?

Om ni gör en uppföljare till ”Unity” i samma era så bör ni ta en titt på honom. Han är också en framstående svensk: han deltog i den amerikanska revolutionen och sägs ha varit Marie Antoinettes älskare.

– Spännande. Det tackar jag för. När vi gjorde ”Unity” så hade vi en lista på över 300 historier, små och stora, som ägde rum under franska revolutionen och som vi funderade på att ta med i spelet. Det kunde vara allt möjligt, en karaktär, ett skeende, något vardagligt. Saker vi frågade oss själva, som hur husen värmdes upp på den tiden, om det fanns gravlax. Vi tittade på alla de där historierna och försökte se huruvida vi kunde förvandla dem till spelmoment eller roliga inslag. I slutändan blev det 120 sådana historier som finns med i spelet. Så vem vet? Nästa gång kanske vi har något mer för er svenskar.

Vilken historisk era skulle du vilja att ”Assassin’s creed” tar tag i härnäst?

– Personligen så är jag mest intresserad av spelupplevelsen, gameplay-möjligheterna, och med det i åtanke skulle jag vilja gå tillbaka till en tidsperiod när det inte fanns skjutvapen. Pistolen är nämligen svår att balansera rent speltekniskt så gärna en bra bit tillbaka i tiden. Vad var din egen favorittidsålder när du läste historia som barn?

Tja, jag minns att jag var väldigt fascinerad av stenåldern när jag gick i ettan, men den eran skulle väl aldrig funka i ett ”Assassin’s creed”-sammanhang?

– Varför inte? Allt är möjligt.