Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Popkulturen hjälpte Obama till makten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-16

Läs Aftonbladets tv- och datorspelredaktör Peter Ottsjös spelkrönika!

Barack Obama vann de ungas hjärtan.

Frågan är hur stor roll en handkontroll från Nintendo spelade.

Peter

Ottsjö

Göran Persson lyssnar på andliga sånger. Som många andra politiker är han en popkulturell vattenpöl.

Jag tänker på det när jag ser Barack Obama på en välgörenhetsgala, några veckor före valet. På galan säger Obama att ”jag föddes på Krypton, min pappa heter Jor-El och jag skickades hit för att rädda jorden”.

Det var en skämtsam referens till ”Stålmannen”.

Och på många sätt väldigt talande.

I en krönika för någon månad sedan skrev jag att Barack Obama inte tycker om mig. Den handlade om hur den tillträdande presidenten under flera av sina tal kopplat samman spelande och försummade studier.

Men om hans tal varit negativa till spel har hans kampanj nyttjat den blomstrande kulturformen till sin fördel.

Redan i mars 2007 besökte Obama cybervärlden ”Second life” i en digital upplaga av sig själv.

Det skulle bli långt fler flörtar med spelarna.

Strax före det historiska valet fick demokraten uppmärksamhet för en reklamkampanj. I ett tiotal spel – bland dem racingtiteln ”Burnout paradise” och basketspelet ”NBA 09” – uppmanade Barack Obama spelarna att pallra sig till valurnorna. Den dåvarande presidentkandidaten köpte helt enkelt annonsyta i tv-spelen.

För det betalade han blygsamma 360 000 kronor. Ingenting jämfört med de 1,6 miljarder kronor Obama spenderade på tv-reklam.

Men det fanns förstås ett större värde i strategin.

I en artikel i Time från januari 2008 finns en bild där Barack Obama skakar hand med en ung amerikan. Samma artikel berättar att den tillträdande presidenten besökt en konsert med hiphopartisten Usher.

Under kampanjens gång fick vi också lära oss att Obama älskar tv-serien ”The Wire”. Att hans favoritkaraktär är gangstern Omar för att han är ”fascinerande”.

Och i valrörelsens slutskede dök ännu en tv-reklam upp. Den visade en bild på en Wii-handkontroll från Nintendo. En pil pekade mot handkontrollen och texten intill löd: ”du kan inte skapa historia härifrån”.

Samtidigt var det precis vad Barack Obama gjorde.

Han lyckades inte bara skapa historia genom att lova förändring. Hans resa till makten gick rakt igenom den popkulturella sfären.

Det är en anmärkningsvärd bedrift.

I synnerhet när man känner till Obamas enda personliga erfarenhet av tv-spel.

”Pong”. Från 1972.