Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

– Det var läskigt att ta över ”Little big planet”

Publicerad 2013-06-19

Tarsier Studios Mattias Nygren om hyllade Vita-spelet

Enligt Spelas läsare heter 2012 års bästa svenska spel ”Little big planet PS Vita”.

Därmed är det dags för doldisen Tarsier Studios att kliva in i strålkastarljuset på allvar.

– Det finns röster som säger att det här är det bästa Vita-spelet eller att det är det bästa ”Little big planet”-spelet, berättar den stolta studiochefen Mattias Nygren.

Mattias Nygren

Grattis till vinsten! Aftonbladets läsare har utsett ”Little big planet PS Vita” till årets svenska spel.

– Tack så mycket, det var jätteroligt att höra. För oss har det varit ett enormt år på många sätt.

Hur har mottagandet i övrigt påverkat er?

– Ja, redan när vi fick det här uppdraget från första början så var ju vi naturligt nervösa över att ta över det kreativa ansvaret för ett spel i den här franchisen. Hela ”Little big planet”-serien har ju varit så otroligt uppskattad från första början av i stort sett alla, även om det inte är den genren man rent specifikt spelar så är det få som haft något ont att säga om spelen. Så det var läskigt att ta över, vi fruktade ju lite att vi skulle bli dömda på förhand, bara för att vi inte är Media Molecule, men det har vi sett extremt lite av – tvärtom så har folk visat en enorm uppskattning för spelet. Det finns ju till och med röster som säger att det är det bästa Vita-spelet eller att det är det bästa ”Little big planet”-spelet, och det är ju otroligt kul.

– Sedan är det ju så att vi gjort det här på en helt ny plattform, och det har fört med sig en massa utmaningar, men det har också fått oss att våga forma spelet lite som vi vill, med de funktioner som finns på PS Vita. Det har också varit ett problem, att Vita är en ny plattform som när vi kom med vårt spel inte hade sålt så mycket. Det fanns ju till och med recensenter som sa att ”det här var ett jättekul spel, men eftersom det är till PS Vita kan det bara få fyra av fem”. Och det är ju… ”Jaha, vad synd! Men vad kul att du gillade spelet i alla fall!”

”En enorm utmaning”

Hur nöjda är ni med spelet så här i efterhand?

– Ja, det har ju varit en enorm utmaning… När vi fick det här uppdraget så var vi sexton personer som satt i Karlshamn, och sedan har det ju varit över hundra personer inblandade där vi driver den kreativa utvecklingen och samarbetar med sju, åtta olika studior i olika kapaciteter världen över. Det har ju varit studior i Kina och USA, och då sitter vi ju här med engelskan som andraspråk… Att axla den här bördan och hantera det, det har varit helt enormt. Man vill alltid göra bättre, man kommer alltid på saker efteråt, men i det stora hela så har det varit enormt kul och vi är väldigt stolta över det vi lyckats göra. Den största utmaningen var att jobba med Vita, och hur vi skulle inkludera alla funktioner, hur vi skulle göra det motiverat. Och där har vi ju också fått ett enormt gensvar. Att det mottogs så väl är ett kvitto på att det var rätt att lägga så mycket tid på att få in dem funktionerna, att det verkligen kändes som en utveckling och inte bara som en ploj.

Hur kommer det sig att ni har studior i både Karlshamn och Malmö? Vad är det med södra Sverige som lämpar sig så väl för spelutveckling?

– (skratt) Ja, det är det fina klimatet. Nä, för oss så var det så att vi hade folk som ville stanna i Karlshamn och det fanns folk som ville vidare. Valet stod mellan Malmö och Stockholm, och anledningen till att vi tog det här steget var att vi behövde förstärka med mer erfaren personal. Malmö vann på grund av kommunikationsavståndet, tåget tar två timmar.

Nya projekt på gång

Vad händer nu?

– Ja, vad händer nu... Vi har ju, redan innan det här var klart, inlett nya projekt av olika storlek så vi fortsätter ju att jobba. Vi har varit inblandade i ”Little big planet” ganska länge nu och det kommer vi nog fortsätta att vara ett bra tag framöver, men sedan så tittar vi på att ta fram ett eget varumärke – det var ju så vi började som studio en gång i tiden med ”The city of Metronome”. Det var ett spelkoncept, men det kom inte längre än så. Det var det vi visade upp och det var det vi fick mycket uppmärksamhet för från olika förlag och spelvärlden i övrigt. Och det kommer vi fortsätta med. Vi kommer fortsätta jobba med Sony, men vi vill även tillbaka till det vi började med och skapa egna grejer.

Men betyder det att ”The city of Metronome” är nedlagt?

– När vi utannonserade ”The city of Metronome” (2005, reds anm) så var det ett projekt av sju spelstudenter som skulle göra ett multiplattformspel till alla nya konsoler. Det säger sig självt att det inte var något förlag som var redo att hoppa på det här riktigt. Vi har fortsatt med det i viss utveckling, men inte riktigt gått vidare med det. Vi har inte sagt att det är nedlagt, vi har ju kvar tankarna, men inte bedrivit någon aktiv verksamhet med det. Så för att inte bli något nytt ”Duke Nukem” så har vi sagt att vi inte utvecklar spelet, men att vi inte heller utesluter att vi plockar upp det igen.

Jonas Högberg