Sony avslöjar allt om nya Playstation 4
Publicerad 2013-06-11
Sköt ner frågetecknen ett efter ett på spelmässan E3 i Los Angeles
LOS ANGELES. Det blev inga stående ovationer på Microsofts presskonferens igår.
Spelarna behövde ju spara på krafterna till Sonys event.
När jag lämnade Galen Center igår bad ett kamerateam mig sammanfatta Microsofts precis avslutade presskonferens med ett ord.
”Hardcore”, svarade jag.
”Kan du säga det med lite mer entusiasm?”
De skulle ha frågat mig efter Sonys presskonferens istället.
Om E3 är ett minfält så hade Microsoft redan detonerat varenda potentiell pr-katastrof när Sony intog scenen med sin Playstation-presskonferens natten till idag.
Medan Microsofts frikostiga buffé av hårdsaltade hardcore-spel kunde ses som en ursäkt för alla deras snedsteg på sistone så kunde Sony rida på en våg av goodwill – som bara piskades upp ännu högre av alla nya avslöjanden. Att Sonys lineup av exklusiva nextgen-spel egentligen var svagare än Microsofts drunknade i bruset.
”Destiny” tar form
Men även under Sonys show duggade givetvis de tunga titlarna tätt.
Presskonferensen öppnades med en serie Playstation 3-spel, där den ruggigt atmosfäriska ”Gran turismo 6”-trailern nästan fick en att glömma att man mycket hellre hade sett PS4-versionen rullas ut på scenen.
Sedan visade Ready At Dawn upp sitt tekniskt imponerande ”The order”, vilket kommer som en gudagåva för alla som tycker att det finns för få spel om att skjuta monster i förstapersonsperspektiv.
En stund senare gav Square Enix två av sina äldsta gåtor varsin upplösning. ”Final fantasy versus XIII” existerar fortfarande – men det heter numera ”Final fantasy XV” istället. Och ja – ”Kingdom hearts III” är under utveckling, efter åratal av alltmer desperata spekulationer. Utannonseringen fick några hängivna fans att ge Square Enix en stående ovation på Los Angeles Memorial Sports Arena, där presskonferensen arrangerades.
Mitt i allt fick vi även en glimt av ännu ett svenskt spel. Som väntat så utvecklar ”Just cause”-studion Avalanche ett spel baserat på ”Mad Max”, som utöver PS4 även kommer släppas till PS3, Xbox One, Xbox 360 och pc. Vilket ärligt talat är fem format för mycket, av den lika smaklösa som intetsägande trailern att döma. Någon gång nästa år får vi se om Avalanche lyckats ta sin paradgren – open world-actionspelet – till en ny nivå på Playstation 4.
Och så fick vi förstås se den första live-demonstrationen av ”Destiny” – Bungies enormt ambitiösa sociala online-shooter, som äntligen lämnade alla abstrakta genrebeteckningar bakom sig och tog form som ett till synes nästan färdigt spel framför våra ögon.
Billigare än Xbox One
Till skillnad från Microsoft så sköt Sony även ner frågetecknen kring själva hårdvaran ett efter ett.
Det i särklass största jublet fick de successiva avslöjandena att Sony:
1. Inte tänker begränsa handeln med begagnade spel på något sätt.
2. Inte kräver att man kopplar upp sig en gång per dygn för att kunna spela PS4-spel.
3. Säljer Playstation 4 för 399 euro när den släpps lagom till julhandeln – hela 100 euro mindre än den prestandamässigt likvärdiga Xbox One.
Sony-bossen Jack Tretton log självgott när han måttade slag efter slag mot Microsofts utskällda strategi. Man kunde nästan höra pannorna på Xbox-högkvartert i Redmond rynkas i djupa veck i takt med att jublet fyllde Los Angeles Memorial Sports Arena.
Betala för att spela online
Det var nästan så Tretton lyckades distrahera oss från det bittra beskedet att det kommer krävas ett Playstation Plus-abonnemang för att spela online på PS4 – en punkt där Sony faktiskt anammat Microsofts betydligt mer impopulära hållning. Något som knappast kommer få några stora rubriker nu när det lindades in i en rad publikfriande gester, utöver avtäckningen av själva PS4-konsolen – fyra månader efter att kontrollen och de första spelen demonstrerades. För att inte tala om att den Gaikai-baserade, potentiellt revolutionerande streaming-tjänsten för Playstation 3-spel lovas lanseras 2014 (åtminstone i USA).
Jag är egentligen inte helt säker på att Sony verkligen segrade så solklart om man jämför gårdagens alla utannonseringar en efter en.
Men på pr-planet råder det inget tvivel om att det kommer krävas rätt omfattande protetik för att Microsoft ska kunna lomma ikapp konkurrenten efter det här.