Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Lika beroendeframkallande som Ben & Jerry’s

Publicerad 2014-04-09

Klassiska Age of wonders-serien känns fortfarande fräsch – 11 år efter senaste delen

STRATEGI Undrens tid är inte förbi.

Det har en viss Markus Persson sett till.

”Minecraft”-pappan och hans svulstiga plånbok är en av anledningarna till att nederländska Triumph Studios kunnat återuppliva den gamla ”Age of wonders”-serien. 11 långa år har gått sedan den senaste delen, ”Shadow magic”, släpptes – men utvecklarna har varken behövt sälja sina själar till pengakåta utgivare eller klagande kickstartare.

Kom till – tack vare Persson

Storyn om hur deras självfinansierade comeback gjordes möjlig är lika fin som osannolik.

Efter att ha sett en kärleksfull referens till strategiserien i ”Minecrafts” huvudmeny började utvecklarna flörta tillbaka med ”Notch”. Så småningom visade de upp en tidig prototyp av ”Age of wonders III” och någon lade fram idén om att göra honom delaktig i projektet.

Mojang-chefen tvekade först, eftersom hans eventuella inblandning skulle kräva för mycket tid och engagemang. Men till slut bestämde han sig ändå för att bidra, genom att investera pengar i spelets utveckling, och utan att göra anspråk på mer än att äntligen få se en uppföljare till sin gamla favoritserie.

Omöjligt att lägga ifrån sig

Han är lite dum i huvudet på det viset, succésvensken.

För om han ville hålla schemat fritt skulle han snarare ha behövt gräva i sina avgrundsdjupa fickor, köpa upp rättigheterna till serien – och elda upp de senare som om det vore sista april. Så att ingen någonsin skulle kunna blåsa nytt liv i ett koncept som är lika lätt att älska som en bytta Ben & Jerry’s. Och ungefär lika svårt att lägga ifrån sig när man väl huggit in.

Spelets beståndsdelar är visserligen så gammalmodiga att man skulle behöva använda kol 14-metoden för att datera dem; man bygger imperier och arméer, samt utforskar stora kartor fyllda med skatter och slott. Eller utkämpar små taktiska nötter till strider fyllda med magier och monster. Men det klassiska upplägget känns ändå fräscht, mycket tack vare att seriens övergång från 2d till 3d är en av de bästa – och mest självklara – jag sett.

Unik position

Dessutom ger det nya klass-systemet – som låter en bygga allt ifrån ett teokratiskt samhälle lett av en orch, till ett steampunk-välde med en alv i spetsen – serien en ännu mer unik position jämte den närmast sörjande konkurrensen. Hela konceptet har liksom krupit i en modernare skrud utan att något av seriens signum – inte ens den där gnistrande, snudd på vansinnigt färgstarka estetiken – fått sig minsta lilla törn.

Resultatet är ett spel som lyckas ha blicken vänd både framåt och bakåt utan att ramla.

Men som hade snubblat redan i starten om det inte varit för en svensk miljonär.

Utse årets spel – i vår stora läsaromröstning Guldstickan!

Jakob Svärd