Erkänner misstaget med ”Battlefield 3”

Publicerad 2013-10-05

BF4-betan ute nu – Dice vill inte göra om missen

”Battlefield”-seriens creative director Lars Gustavsson har, lagom till lanseringen av ”BF4”-betan, erkänt att Dice gjorde bort sig med .

Mer specifikt handlar det om spelets klasser och sättet Dice konstruerade deras upplåsningsbara förmågor.

– Vi borde ha fått en örfil för det vi gjorde, säger Gustavsson.

Lars Gustavsson.

”Battlefield 4”-betan har precis släppts, och nu kan alla som vill ladda ner den till Windows, Playstation 3 och Xbox 360.

Det många kommer märka är att Dice tagit en diametralt annorlunda ansats till spelets klasser och deras förmågor. Lars Gustavsson, ”Battlefield”-seriens creative director, erkände nyligen på ett event i Sydney att Dice gjorde bort sig med

.

”Sämst någonsin”

– Vi borde ha blivit örfilade för att vi skeppade ”Battlefield 3” med de kanske sämsta klassförutsättningarna någonsin, säger han enligt VG247.

– Som pilot var du tvungen att flyga ditt plan och bara skjuta ner andra plan med dina kanoner. Du hade inga kontringsmöjligheter, du hade inga missiler. Som nybörjare så bör du ha kontringsmöjligheter, du bör ha värmesökande missiler för att kunna lotsa dig in i spelet smidigt och därefter så kan du skräddarsy din spelupplevelse.

Betan slut 15 oktober

Det här har Dice tagit fasta på i ”Battlefield 4” när man skapat de olika klassernas förutsättningar och förmågor.

– Klasserna ska vara ganska lätta att lära och bemästra, och därefter kan du börja låsa upp saker och skräddarsy din karaktär. Vi har lärt oss en hel del från ”Battlefield 3”.

”Battlefield 4”-betan avslutas den 15 oktober. Spelet släpps till pc, Playstation 3 och Xbox 360 den 31 oktober.

ANNONS